K2A presenterar nya operationella och finansiella mål

K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB (publ) presenterar nya mål som idag antagits av styrelsen. Bolaget har arbetat med att ta fram en ny affärsplan för perioden som sträcker sig till och med 2024. Den nya affärsplanen har resulterat i nya operationella och finansiella mål, finansiella riskbegränsningar och utdelningspolicy som styrelsen har fastställt och som ska fungera som riktlinjer för verksamhetens utveckling.

De operationella och finansiella målen utgår ifrån K2A:s affärsplan med fokus på fortsatt hög tillväxt med kontrollerad finansiell risk genom huvudsakligen utveckling och produktion av hyresbostäder, studentbostäder och samhällsfastigheter för långsiktigt eget ägande och förvaltning.

Operationella mål

• K2A ska byggstarta minst 500 bostäder per år under 2019 och 2020.
  • Därefter har K2A som långsiktigt mål att byggstarta mellan 700 till 1 000 bostäder per år.
  • K2A ska vid utgången av år 2024 förvalta minst 5 000 bostäder.

Finansiella mål

• Driftsöverskottet ska, i genomsnitt under åren 2019 till och med 2024, öka med minst 25 procent per år.
  • EPRA NAV hänförligt till stamaktieägare ska, i genomsnitt under åren 2019 till och med 2024, öka med minst 20 procent per år.

Finansiella riskbegränsningar

• Belåningsgrad för koncernen ska långsiktigt ej överstiga 70 procent.
  • Belåningsgrad för förvaltningsverksamheten ska långsiktigt ej överstiga 65 procent.
  • Räntetäckningsgraden för koncernen ska långsiktigt ej understiga 1,5 gånger.

Utdelningspolicy

Utdelningen ska långsiktigt uppgå till högst en tredjedel av det genomsnittliga totalresultatet för de tre senaste räkenskapsåren. K2A kommer de närmaste åren prioritera tillväxt före utdelning vilket kan medföra en låg eller utebliven utdelning på stamaktier. Utdelning på preferensaktier ska ske enligt bolagsordningens bestämmelser.

Johan Knaust, VD K2A, 070-740 04 50, johan.knaust@k2a.se

Christian Lindberg, CFO K2A, 070-723 39 48, christian.lindberg@k2a.se

Patrik Linzenbold, IR-chef K2A, 0708-252630, patrik.linzenbold@k2a.se

Denna information är sådan information som K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 8 mars 2019 kl. 19:15 CET.

K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB (publ) är ett fastighetsbolag som äger, utvecklar och långsiktigt förvaltar hyresrätter för alla typer av boenden samt samhällsfastigheter. Bolagets marknader är Stockholm, Mälardalen och ett antal universitets- och högskoleorter i övriga Sverige. Fastighets- och projektportföljen, inklusive markanvisningar, uppgår till cirka 5 200 bostäder. K2A:s studentbostäder marknadsförs via dotterbolaget Svenska Studenthus. Se även www.k2a.se och www.svenskastudenthus.se. K2A:s preferensaktie (K2A PREF) är listad på Nasdaq First North Premier. Avanza Bank är bolagets Certified Adviser. Kontaktuppgifter: corp@avanza.se. Telefon: 08-409 421 20