K2A:s och Slättös JV-bolag tillträder stor studentbostadsportfölj

Idag, 1 oktober 2024, tillträder K2A Knaust & Andersson Fastigheters och Slättös JV-bolag de 2 990 studentbostäder som bolaget förvärvat av K2A, vilket K2A tidigare pressmeddelat den 10 juli 2024. Tillträdet innebär att likvida medel om 660 Mkr, före transaktionskostnader, tillförs K2A.

– JV-bolagets tillträde blir startskottet för nya möjligheter för K2A, med en starkare finansiell ställning än tidigare. De studenter som bor hos oss kommer inte märka någon skillnad, utan K2A fortsätter att förvalta fastigheterna på uppdrag av JV-bolaget, men för oss som bolag frigörs betydande kapital från försäljningen, säger Johan Knaust, vd på K2A.

Som tidigare kommunicerats behåller K2A 60 procent av aktiekapitalet och 50 procent av rösterna i JV-bolaget. De fastigheter som överlåts till JV-bolaget konsolideras inte i K2A:s räkenskaper från och med frånträdesdagen, utan redovisas som andelar i joint ventures.

Karl Vahlund, transaktionschef, 072-241 10 70, karl.vahlund@k2a.se

K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB – det gröna fastighetsbolaget – förvaltar hyresrätter långsiktigt för alla typer av boenden samt samhällsfastigheter. Bolagets marknader är Stockholm, Mälardalen och ett antal universitets- och högskoleorter i övriga Sverige. Se även www.k2a.se. K2A:s B-aktie (K2A B) och preferensaktie (K2A PREF) är noterade på Nasdaq Stockholm.

JV-bolagets tillträde blir startskottet för nya möjligheter för K2A, med en starkare finansiell ställning än tidigare. De studenter som bor hos oss kommer inte märka någon skillnad, utan K2A fortsätter att förvalta fastigheterna på uppdrag av JV-bolaget, men för oss som bolag frigörs betydande kapital från försäljningen.
Johan Knaust, vd K2A