K2A:s studentbostäder fullt uthyrda när terminen startar

I veckan inleds höstterminen på många svenska universitet och högskolor. Rikstäckande K2A Knaust & Andersson Fastigheter har i princip fullt uthyrt i sina studentlägenheter över hela landet efter ett framgångsrikt uthyrningsarbete under sommaren. Den totala uthyrningsgraden för bolagets studentbostäder är idag 99,8 procent.

I hela beståndet, med omkring 3 500 studentbostäder över hela landet, är det idag enbart ett fåtal lägenheter i norra Sverige som fortfarande är lediga.

– Det är ett fantastiskt styrkebesked. För studentbostadsbolag är det alltid högre omsättning på hyresgäster i samband med terminsstart, men eftersom vi har byggt upp en egen studentbostadskö med över 60 000 köande kan vi på ett effektivt sätt hitta nya hyresgäster när vakanser uppstår, säger Johan Knaust, vd på K2A.

Enligt en rapport som Ungdomsbarometern tog fram för branschorganisationen Studentbostadsföretagen tidigare i år väljer en av fyra högskole- och universitetsstudenter bort studieorter på grund av bostadsbrist på orten. K2A är unikt som fastighetsbolag i Sverige med studentbostäder från Kiruna i norr till Lund i söder, en styrka gentemot målgruppen blivande studenter.

– När det är dags att ställa sig i kö vid sexton års ålder är det få som säkert vet var i landet de ska studera efter gymnasiet och det är därför attraktivt att kunna ställa sig i en och samma kö för bostäder i studieorter i hela Sverige, säger Johan Knaust.

Pontus Ekerljung, pr-chef, 073-024 36 00, pontus.ekerljung@k2a.se

K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB – det gröna fastighetsbolaget – förvaltar hyresrätter långsiktigt för alla typer av boenden samt samhällsfastigheter. Bolagets marknader är Stockholm, Mälardalen och ett antal universitets- och högskoleorter i övriga Sverige. Se även www.k2a.se. K2A:s B-aktie (K2A B) och preferensaktie (K2A PREF) är noterade på Nasdaq Stockholm.

Citat

Det är ett fantastiskt styrkebesked. För studentbostadsbolag är det alltid stor omsättning på hyresgäster i samband med terminsstart, men eftersom vi har byggt upp en egen studentbostadskö med över 60 000 köande kan vi på ett effektivt sätt hitta nya hyresgäster när vakanser uppstår.
Johan Knaust, vd K2A