K2A säljer fastigheter i Luleå

K2A Knaust & Andersson Fastigheter säljer fastigheterna Luleå Glidet 1 och Luleå Vallan 1 till HSB Norr. Försäljningen sker till ett underliggande fastighetsvärde om totalt 330 miljoner kronor och efter återbetalning av banklån frigörs cirka 108 Mkr i likviditet.

Fastigheterna har byggår 2023, är miljöcertifierade i enlighet med Miljöbyggnad Silver och innehåller sammanlagt 210 hyresbostäder med en uthyrningsbar area om 10 087 kvm BOA.

– Försäljningen är en del av vår strategi för att öka likviditeten och stärka vår balansräkning. Nu frigör vi eget kapital om drygt 100 miljoner kronor och vi planerar att göra fler transaktioner framåt. Vi ser fortsatt att det finns en stor efterfrågan på bostäder i attraktiva lägen som uppfyller höga miljöstandarder, säger Johan Knaust, vd på K2A.

Transaktionen utförs i bolagiserad form och K2A överlåter fastigheterna med frånträde den 28 juni 2024. Försäljningen baseras på ett underliggande fastighetsvärde om 330 Mkr. Inget avdrag för latent skatt har gjorts. Totalt hyresvärde är 19 Mkr.

Köparen HSB Norr är den nordligaste av HSB:s regionala föreningar. Föreningens region sträcker sig från Umeå i söder till Kiruna i norr. HSB Norr förvaltar 24 000 lägenheter, har 180 anställda på nio orter och ägs av 40 000 medlemmar i Norrbotten och Västerbotten. HSB Norrs uppdrag är att tillsammans med medlemmarna skapa det goda och hållbara boendet.

Karl Vahlund, transaktionschef, 072-241 10 70, karl.vahlund@k2a.se

K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB – det gröna fastighetsbolaget – förvaltar hyresrätter långsiktigt för alla typer av boenden samt samhällsfastigheter. Bolagets marknader är Stockholm, Mälardalen och ett antal universitets- och högskoleorter i övriga Sverige. Se även www.k2a.se. K2A:s B-aktie (K2A B) och preferensaktie (K2A PREF) är noterade på Nasdaq Stockholm.