K2A startar nyproduktion av studentbostäder i Växjö

K2A har under december 2020 startat projekt Hortonomen 1 i Växjö. Projektet avser nyproduktion av 100 studentbostäder med en bedömd uthyrningsbar yta om cirka 2 570 kvm. Färdigställande och inflyttning är beräknat till andra kvartalet 2022.

Fastigheten är attraktivt belägen intill sjön Trummen i nära anslutning till Linnéuniversitetet, vatten och rekreationsytor i Växjö. Hortonomen 1 kommer att uppföras med trästomme och miljöcertifieras enligt Svanen. Bostäderna bedöms därtill bli klassificerade som "Dark green", den högsta miljöklassificeringen enligt CICERO:s metodik, som även ligger till grund för klassningen av K2A:s ramverk för gröna aktier.

K2A förvaltar i dagsläget två fastigheter med sammanlagt 188 hyres- och studentbostäder i Växjö. I och med byggstarten av Hortonomen 1 driver K2A just nu tre projekt med byggnation av sammanlagt 286 hyres- och studentbostäder. Härutöver bedöms ytterligare 185 hyresbostäder i projekt Arenastaden byggstartas under 2021. Efter färdigställande av dessa projekt kommer K2A förvalta en total fastighetsportfölj med över 650 nyproducerade bostäder, vilket innebär att Växjö blir en effektiv förvaltningsenhet.

- Vi är mycket glada att kunna bygga nya studentbostäder vid Sveriges femte största lärosäte: Linnèuniversitetet i Växjö, en stad med stark befolkningstillväxt. Det här blir ännu ett energieffektivt och hållbart boende på ett strategiskt läge i närhet till universitetsområdet, rekreationsytor och vatten – ett projekt helt i linje med K2As strategi att bli rikstäckande på studentbostäder, kommenterar Johan Knaust, VD på K2A.

Johan Knaust, VD K2A, 070-740 04 50, johan.knaust@k2a.se
Christian Lindberg, Vice VD K2A, 070-723 39 48, christian.lindberg@k2a.se

Patrik Linzenbold, IR-chef K2A, 070-825 26 30, patrik.linzenbold@k2a.se

K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB - det gröna fastighetsbolaget - förvaltar hyresrätter långsiktigt för alla typer av boenden samt samhällsfastigheter. Bolagets marknader är Stockholm, Mälardalen och ett antal universitets- och högskoleorter i övriga Sverige. Fastighets- och projektportföljen, inklusive markanvisningar, uppgår till cirka 6 800 bostäder. Se även www.k2a.se. K2A:s B-aktie (K2A B) och preferensaktie (K2A PREF) är listad på Nasdaq Stockholm.