K2A utvecklar 200 studentbostäder i Sundsvall

K2A har tecknat avtal om förvärv av del av fastigheten Åkroken 1 på Campus Mittuniversitetet i Sundsvall. Köpeskillingen uppgår till 4,5 miljoner kronor och säljare är Hemfosa Fastigheter, ägare av campusområdet i Sundsvall. Planarbete har inletts med syftet att möjliggöra uppförandet av cirka 200 studentlägenheter i det attraktiva läget vid Storgatan och Selångersån, på gångavstånd från universitetet.

Studentlägenheterna kommer att marknadsföras och hyras ut av Svenska Studenthus, som är ett dotterbolag till K2A.  Med studentbostäder eller studentbostadsprojekt på ett flertal orter, från Kiruna i norr till Örebro i söder, är Svenska Studenthus Sveriges mest heltäckande studentbostadsföretag.

– Sundsvall är en spännande och dynamisk universitetsstad med cirka 4 500 studenter, vilket gör den mycket intressant för oss, kommenterar Johan Knaust, VD för K2A.

– Vi ser fram emot att vara med och utveckla campus ytterligare och bidra med välplanerade, fullfunktionella studentlägenheter i bästa läge i Sundsvall, fortsätter Johan Knaust.

– Vi är väldigt glada att K2A vill etablera sig i  Sundsvall och tillsammans med oss stärka och vidareutveckla campus, kommenterar Christer Melander, Regionchef Norr, Hemfosa Fastigheter.

K2A kommer, enligt bolagets miljöpolicy och det egna boendekonceptet Student21an®, att uppföra bostäderna med trästommar för klimatsmart och energieffektivt boende. Lägenheterna kommer att få en hög standard på utrustning och material, bland annat fullhög kyl/frys och, i badrummet, kombinerad tvätt/torkmaskin.

Johan Knaust, VD K2A, 0707-400 450, johan.knaust@k2a.se

Mats Berg, Press- och IR-kontakt, 0733-87 18 20, mats.berg@k2a.se

Informationen lämnades för offentliggörande kl 10.00 den 16 mars 2016.

K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB (publ) är ett fastighetsbolag som äger, utvecklar och långsiktigt förvaltar hyresrätter för alla typer av boenden samt samhällsfastigheter. Bolagets marknader är Mälardalen och ett antal universitets- och högskoleorter i övriga Sverige. Fastighets- och projektportföljen uppgår till cirka 2 000 bostäder, varav cirka 1 100 studentbostäder. K2A:s studentbostäder marknadsförs via dotterbolaget Svenska Studenthus. Se även www.k2a.se och www.svenskastudenthus.se. K2A:s preferensaktie (K2A PREF) är listad på First North Premier. Avanza Bank är bolagets Certified Adviser.