K2A utvecklar 400 klimatsmarta bostäder i Gävle

K2A:s dotterbolag Svenska Studenthus har i konkurrens med sex andra företag vunnit Gävle kommuns markanvisningstävling om att bygga 400 hyres- och studentbostäder i Kungsbäck, i anslutning till Gävle Högskola.

De nya bostäderna – studentbostäder, små bostadslägenheter och radhus – kommer att uppföras söder om Kungsbäcksvägen. Svenska Studenthus äger sedan tidigare cirka 300 studentbostäder i anslutning till högskolan.

Bostäderna kommer att uppföras i två kvarter med varierad, småskalig och levande bebyggelse. Det blir bilfria, gröna innergårdar, lättillgängliga cykelparkeringar, tillgång till bilpool men även ett antal parkeringsplatser. Förutom bostäder kommer det att finnas ett entrétorg med matbutik och kafé.

– Det är mycket glädjande att vårt förslag vann markanvisningstävlingen, i hård konkurrens med andra bostadsutvecklare, kommenterar Johan Knaust, VD för K2A.

– Gävle är en mycket intressant marknad för oss och vi har sedan tidigare ett bra samarbete med kommunen. Nu fortsätter vi att utveckla vårt engagemang i Gävle där vi har en egen förvaltningsorganisation på plats, fortsätter Johan Knaust.

– De nya bostäderna i Gävle kommer, liksom våra övriga lägenheter, att ha yteffektiva och väl genomtänkta planlösningar och vara välutrustade med hög standard. Bostäderna får en stark miljöprofil då vi bygger med trä som huvudsakligt byggmaterial och använder 100 procent grön el, avslutar Johan Knaust.

Johan Knaust, VD K2A, 0707-400 450, johan.knaust@k2a.se

Mats Berg, Press- och IR-kontakt, 0733-87 18 20, mats.berg@k2a.se

Denna information är sådan information som K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande klockan 15.15 CET den 22 mars 2017.

K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB (publ) är ett fastighetsbolag som äger, utvecklar och långsiktigt förvaltar hyresrätter för alla typer av boenden samt samhällsfastigheter. Bolagets marknader är Mälardalen och ett antal universitets- och högskoleorter i övriga Sverige. Fastighets- och projektportföljen uppgår till cirka 2 900 bostäder, varav cirka 1 900 studentbostäder. K2A:s studentbostäder marknadsförs via dotterbolaget Svenska Studenthus. Se även www.k2a.se och www.svenskastudenthus.se. K2A:s preferensaktie (K2A PREF) är listad på First North Premier. Avanza Bank är bolagets Certified Adviser.