K2A utvecklar bostäder i Lund, Växjö och Karlstad

K2A har erhållit markanvisningar för att uppföra hyres- och studentbostäder i Lund, Växjö och Karlstad, sammantaget cirka 400 bostäder.

I Lund har K2A erhållit markanvisning motsvarande 100 hyres- och studentbostäder. Marken är belägen i den nya stadsdelen Brunnshög, i nordöstra Lund, i nära anslutning till Tekniska Högskolan och forskningsanläggningarna ESS och MAX VI.

I Växjö omfattar anvisningen mark motsvarande 180 studentbostäder inom kvarteret Limnologen i anslutning till Campusområdet. K2A kommer att uppföra studentbostadshus med åtta våningar, med liknande träbyggnadsteknik som används i bolagets övriga bostadsprojekt.

I Karlstad har markanvisning erhållits inom området Sommarro där K2A planerar att uppföra 100-150 studentbostäder. Bostäderna kommer att ligga i anslutning till Campus Karlstad.

– Det är mycket tillfredsställande att vi nu kommer att kunna etablera oss på dessa stora universitetsorter, där det också kan finnas möjlighet till ytterligare intressant utveckling för oss framöver, kommenterar Johan Knaust, VD för K2A.

– I Växjö kommer vi för första gången att bygga studentbostadshus med åtta våningar, en intressant utmaning där vi kommer att använda oss av beprövad träbyggnadsteknik och våra egenutvecklade bostadsprodukter som exempelvis Student21an® , fortsätter Johan Knaust.

– Jag tror att detta spännande träbyggnadsprojekt, som säkert kommer att röna stort intresse, också kommer att kunna öppna upp nya marknader och möjligheter för oss framöver, både på befintliga och nya orter, avslutar Johan Knaust.

Johan Knaust, VD K2A, 0707-400 450, johan.knaust@k2a.se

Mats Berg, Press- och IR-kontakt, 0733-87 18 20, mats.berg@k2a.se

Informationen lämnades för offentliggörande kl 13.30 den 24 augusti 2016.

K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB (publ) är ett fastighetsbolag som äger, utvecklar och långsiktigt förvaltar hyresrätter för alla typer av boenden samt samhällsfastigheter. Bolagets marknader är Mälardalen och ett antal universitets- och högskoleorter i övriga Sverige. Fastighets- och projektportföljen uppgår till cirka 2 200 bostäder, varav cirka 1 200 studentbostäder. K2A:s studentbostäder marknadsförs via dotterbolaget Svenska Studenthus. Se även www.k2a.se och www.svenskastudenthus.se. K2A:s preferensaktie (K2A PREF) är listad på First North Premier. Avanza Bank är bolagets Certified Adviser.