K2A vinner markansvisningstävling i Västerås

K2A har vunnit Västerås kommuns markanvisningstävling för utveckling av Jakobsbergsplatsen. K2A ska bygga 20 studentlägenheter, en förskola, LSS-boende och trygghetsboende på platsen.

Befintlig bebyggelse vid Jakobsbergsplaten utgörs idag av villor och lamellhus i tegel. K2A:s tävlingsbidrag utformades med hänsyn till områdets natur och promenadstigar. Den småskaliga bebyggelsen, tvåvåningshus i tre huskroppar, ska samspela med omgivningen och smälter in snarare än förändrar området.

K2A bygger Svanenmärkta bostäder i trä i egen fabrik. K2A:s tävlingsbidrag innebär att husen kommer att byggas med stomme av trä och laserade träfasader samt gröna tak av sedum eller gräs. Tanken är att husen ska smälta in i skogsmiljön och få en färgton som samspelar med de varmgula lamellhusens tegel.

– Det är glädjande att det vinnande bidraget kan tillgodose flera boendeformer och samhällsfunktioner i samma projekt. Vi ser nämligen ett stort behov av fler förskolor och gruppbostäder i Västerås de kommande åren, säger Frederick Cederborg, Enhetschef Fastighet Västerås Stad.

– På Jakobsbergsplatsen vill vi bygga något som vi kallar Tjugofyratimmarskvarteret. Med det menar vi ett kvarter med liv och rörelse spritt över dygnets timmar. Här blandas människor med varierande bakgrund och i olika skeden i livet, som på ett otvunget sätt kan leva och trivas tillsammans på samma plats, kommenterar Johan Knaust, VD K2A.

Markanvisningsavtalet avser ett område vid Jakobsbergsplatsen i Västerås. Inflytt är beräknad till 2023.

Johan Knaust, VD, K2A, 070-740 04 50, johan.knaust@k2a.se
Erik Wijkmark, Arkitekt, K2A, 076-853 22 23, erik.wijkmark@k2a.se

Ronja Bergsköld, Projektledare, Västerås stad, 021-39 17 92, ronja.bergskold@vasteras.se

K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB - det gröna fastighetsbolaget - äger, utvecklar och långsiktigt förvaltar hyresrätter för alla typer av boenden samt samhällsfastigheter. Bolagets marknader är Stockholm, Mälardalen och ett antal universitets- och högskoleorter i övriga Sverige. Fastighets- och projektportföljen, inklusive markanvisningar, uppgår till cirka 6 500 bostäder. Se även www.k2a.se. K2A:s B-aktie (K2A B) och preferensaktie (K2A PREF) är listad på Nasdaq Stockholm.