Nytt toppbetyg för K2A i global hållbarhetsrankning

K2A Knaust & Andersson Fastigheter hamnar på nytt i toppskiktet när de samlade resultaten från den stora hållbarhetsrankningen GRESB presenteras. Med toppbetyget fem stjärnor placerar sig K2A:s fastighetsförvaltning på fjärde plats globalt bland samtliga börsnoterade bostadsbolag i jämförelsen.

– Det är ett tydligt kvitto på att vi tillhör den absoluta toppen när det gäller hållbarhet. Det har varit en central del i vårt arbete sedan starten och det är glädjande att se att vi fortfarande ligger i topp trots att konkurrensen hårdnar när allt mer fokus hamnar på de här frågorna, säger Johan Knaust, vd på K2A.

GRESB (Global Real Estate Sustainability Benchmark) är ett benchmarkingverktyg som jämför hållbarhetsarbetet bland fastighetsbolag från hela världen. Sedan fjolårets undersökning har GRESB förändrat sina analysmetoder och kriterier, vilket gör att resultatet är svårt att jämföra med föregående år.

Eftersom det är svårt att göra rättvisande jämförelser mellan olika fastighetskategorier presenterar GRESB olika listor för olika typer av fastigheter och delar även upp utvärderingen i två kategorier, förvaltning (”Standing investments”) och projektutveckling (”Development”). Inom förvaltning får K2A 88 poäng, vilket motsvarar maxbetyget fem stjärnor och gör att bolaget rankas fyra bland börsnoterade bostadsbolag globalt. Även K2A:s projektutveckling ges ett starkt betyg med 93 poäng.

K2A, som bygger och förvaltar hyresrätter i svenskt certifierat trä, blev 2020 först i världen med grönklassificerade aktier. Bolagets mål om att hela värdekedjan ska vara klimatpositiv senast 2027 är branschens mest offensiva klimatmål.

Pontus Ekerljung, pr-chef, 073-024 36 00, pontus.ekerljung@k2a.se

K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB – the green real estate company – provides long-term management of rental apartments for all types of housing and community service properties. The company's markets are in Stockholm, the Mälardalen region and a number of university towns elsewhere in Sweden. See also www.k2a.se. K2A's B shares (K2A B) and preference shares (K2A PREF) are listed on Nasdaq Stockholm.

Det är ett tydligt kvitto på att vi tillhör den absoluta toppen när det gäller hållbarhet. Det har varit en central del i vårt arbete sedan starten och det är glädjande att se att vi fortfarande ligger i topp trots att konkurrensen hårdnar när allt mer fokus hamnar på de här frågorna.
Johan Knaust, vd K2A