Revisorn för K2A lämnar kommentar i sin revisionsberättelse avseende bolagets årsredovisning

Revisorn för K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB (publ) har idag lämnat sin revisionsberättelse avseende bolagets årsredovisning för 2023 och i denna lämnat en kommentar om väsentliga osäkerhetsfaktorer avseende antagandet om bolagets fortsatta drift. Revisorn anger att bolaget behöver stärka sin likviditet i syfte att klara sina betalningsförpliktelser och då främst de två obligationslån om 400 Mkr respektive 300 Mkr som förfaller i juni respektive december 2024, vilka ännu inte är förlängda eller refinansierade, och att dessa förhållanden tyder på att det finns väsentliga osäkerhetsfaktorer som kan leda till betydande tvivel om bolagets förmåga att fortsätta verksamheten. Revisorn har inte modifierat sina uttalanden i övrigt på grund av ovan.

Som offentliggjorts tidigare har styrelsen i syfte att förbättra bolagets likviditet, bland annat mot bakgrund av de obligationslån som nämns ovan, beslutat att inte lämna förslag till utdelning till preferensaktieägare inför årsstämman 2024. Styrelsen fortsätter att löpande utvärdera hur bolagets likviditetsbehov kan säkerställas genom andra finansieringsalternativ såsom lånefinansiering och nyemission men även genom försäljningar och strukturerade samarbeten.

Årsredovisningen för 2023 och revisionsberättelse kommer att offentliggöras genom ett separat pressmeddelande.

Denna information är sådan som K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 13:44 CET.

Christian Lindberg, vice vd, 070-723 39 48, christian.lindberg@k2a.se

Ola Persson, CFO, 070-832 99 93, ola.persson@k2a.se

K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB – det gröna fastighetsbolaget – förvaltar hyresrätter långsiktigt för alla typer av boenden samt samhällsfastigheter. Bolagets marknader är Stockholm, Mälardalen och ett antal universitets- och högskoleorter i övriga Sverige. Se även www.k2a.se. K2A:s B-aktie (K2A B) och preferensaktie (K2A PREF) är noterade på Nasdaq Stockholm.