Kvinnlig majoritet i ledningen för Kalix Tele24

Idag, den 1 mars, tar Lena Larson över som ny ekonomichef på Kalix Tele24. Det gör att telefonistföretaget blir ett av få bolag inom telekombranschen med kvinnlig majoritet i ledningsgruppen.

Telefonistföretaget Kalix Tele24 är en kvinnodominerad arbetsplats ‒ 102 av totalt 147 anställda är kvinnor. Den kvinnliga dominansen är tydlig även på mellanchefsnivå. Åtta av nio kundansvariga är kvinnor, samtliga fyra produktionsledare är kvinnor och kundservicechefen och innesäljschefen är också kvinnor.

Hittills har företagets ledningsgrupp övervägande bestått av män ‒ fyra av sju för att vara exakt ‒ men nu går Stefan Grönberg i pension och efterträds av Lena Larson på posten som ekonomichef.

‒ Jag började som telefonist här på Kalix Tele24 för 15 år sedan, sa upp mig, pluggade ekonomi i Lund, och kom tillbaka några år senare, berättar Lena Larson.

Lena Larson har jobbat på Kalix Tele24:s ekonomiavdelning sedan hon flyttade tillbaka till Kalix efter sina ekonomistudier vid Lunds universitet.

Kalix Tele24 bedriver ett genomtänkt jämställdhetsarbete. Bland annat uppmuntrar företaget sina manliga medarbetare att ta ut föräldraledighet, vilket har gett ett tydligt resultat. En lönekartläggning som genomfördes under 2015 visade också att det inte finns några löneskillnader på grund av kön.

‒ Vi arbetar aktivt för att få in fler män bland telefonisterna, det blir en bättre dynamik på arbetsplatsen då, berättar personalchefen Catarina Johansson.

Totalt sett utgör kvinnor 32,6 procent av ledningsgruppen i alla bolag i Sverige med mer än 50 anställda, enligt data från företaget Marknadsinformation i Sverige AB.

Kalix Tele24:s ledningsgrupp, från vänster i bild:

Cecilia Ahlgren-Fries, Vice VD/Marknadschef
Lena Larson, Ekonomichef
Roland Pihlström, VD/Försäljningschef
Peter Sundgren, IT-chef
Catarina Johansson, Personalchef
Michael Persson, Produktionschef/Bid manager
Elisabeth Granström Aasa, VD-assistent

Lena Larson
Ekonomichef
lena.larson@kalixtele24.se

Catarina Johansson
Personalchef
catarina.johansson@kalixtele24.se

Vi arbetar aktivt för att få in fler män bland telefonisterna, det blir en bättre dynamik på arbetsplatsen då.
Catarina Johansson, personalchef