Nu kan Stenungsunds kommunväxel bli nedringd

Stenungsunds kommunväxel blir nu mer tillgänglig, med hjälp av telefonister i Kalix och Haparanda. Speciellt förbättras beredskapen inför samhällskatastrofer och liknande händelser då invånarna måste kunna få kontakt med kommunen.

Snöstorm, bränder, problem med dricksvattnet ... När problem av det här slaget inträffar ringer medborgarna till kommunens växel för att få information, men när så många ringer samtidigt är det ofta omöjligt för kommunens telefonister att hinna svara på alla samtal. Stenungsunds kommun löser nu problemet genom att ta hjälp av en outsourcad telefonistlösning från Kalix Tele24.

- Som alla andra kommuner drabbas vi ibland av händelser som gör att vår växel blir "nedringd". I fjol hade vi till exempel en situation då vattentornet slogs ut och kommunen fick en mängd samtal och tyvärr hade vi inte möjlighet att svara på alla, säger Catrine Lindberg, chef för Stenungsunds medborgarservice.

Kalix Tele24 är ett telefonistföretag med ett 90-tal telefonister i Kalix och Haparanda. En stor del av kunderna är kommuner, myndigheter och landsting. Det nya samarbetet innebär att samtal kopplas vidare till Kalix Tele24 när alla telefonister i Stenungsund är upptagna. Kalix Tele24 tar också hand om samtalen när kommunens egna växeltelefonister är sjuka eller har utbildningsdagar. Upplägget är extra värdefullt när oförutsedda samhällshändelser inträffar, eftersom de är omöjliga att förutse och anpassa bemanningen till.

- Det är svårt att sätta in timvikarier som är tillräckligt välutbildade. Nu får vi en flexibilitet som vi inte kan uppnå med den interna bemanningen. Vi blir helt enkelt mer tillgängliga, vilket är en mycket viktig kommunal fråga.

Catrine Lindberg ser också ett värde i samarbetet med Kalix Tele24 eftersom det innebär att kommunen får hjälp att gå igenom och förbättra rutinerna. Som alla kommuner driver Stenungsund ett ständigt förbättringsarbete i syfte att göra medarbetarna och den kommunala verksamheten mer tillgängliga för medborgarna.

- Kalix Tele24 har erfarenhet från många liknande kunder och de kan hjälpa oss att utveckla våra rutiner. Det kan till exempel handla om hur handläggarna frånvaromarkerar och vidarekopplar sina telefoner. Kalix Tele24 tillför kunskap som gör att vi kan bli ännu bättre, säger Catrine Lindberg.

Grannkommunen Lilla Edet kommer också att dra nytta av den nya lösningen eftersom de två kommunerna har en gemensam kommunväxel.

Catrine Lindberg
Enhetschef, Stenungsund kommuns medborgarservice
catrine.lindberg@stenungsund.se
tel: 0303-73 80 48

Catrine Lindberg, enhetschef, Stenungsund kommuns medborgarservice
Kalix Tele24 har erfarenhet från många liknande kunder och de kan hjälpa oss att utveckla våra rutiner. Det kan till exempel handla om hur handläggarna frånvaromarkerar och vidarekopplar sina telefoner. Kalix Tele24 tillför kunskap som gör att vi kan bli ännu bättre.
Catrine Lindberg, enhetschef, Stenungsund kommuns medborgarservice