Emoji för moderskapsförpackningen uttrycker stora känslor

Moderskapsförpackningen får sin egen emoji i maj. Publiceringen av moderskapsförpackningen visas live via Periscope. Med en färgläggningsbild kan var och en skapa en moderskapsförpackning enligt sina egna önskemål.

FPA har skapat en emoji för moderskapsförpackningen i samarbete med utrikesministeriet och reklambyrån Hasan & Partners. Emojin föreställer en baby som nöjt sover i sin första säng som består av en papplåda, en finländsk egenhet som väckt förvåning och positiv uppmärksamhet även internationellt.

Stunden då moderskapsförpackningen anländer är efterlängtad och fylld av glädje. Nu finns det en emoji för att uttrycka det och andra babynyheter, berättar kommunikationsdirektör Pipsa Lotta Marjamäki.

Internationellt är moderskapsförpackningen det finländska socialskyddets viktigaste varumärke. Vi är stolta över att vår emoji fick bli en del av utriketsministeriets serie emojier som berättar om Finland.

Emojier används främst i mobil kommunikation och de förekommer ofta i sociala medier. Med bildsymbolerna kan man effektivt uttrycka känslor och en bild ger uttryck för mycket information.

Som första land i världen publicerade Finland sina egna emoji-bildsymboler i december 2015. Utrikesministeriets samling på drygt 30 emojier kommer att utökas under våren. Emojin för moderskapsförpackningen är en del av denna serie. Emojierna kan laddas ner via appbutiker i maj. Finlandsemojierna är skapade som dekaler, så de syns i alla mobila enheter även om mottagaren inte laddat ner emojierna i fråga.

Se publiceringen av moderskapsförpackningen live via Periscope

Allmänheten kan nu för första gången följa publiceringen av moderskapsförpackningen live. Sändningen på FPA:s Periscope-kanal (@kela_uutiset) börjar fredagen 4.3 klockan 9.30. Alla produkter i den nya förpackningen presenteras klockan 9.30, det vill säga samtidigt som medierna får ta del av uppgifterna. Efter det kan var och en också spana in hur kläderna ser ut på riktiga bebisar.

Sändningarna finns på FPA:s Periscope-kanal i ett dygn, under den tiden kan man se sändningarna i efterhand. Senare kommer delar av sändningarna att laddas upp på FPA:s YouTube-kanal.

Livesändningen kan följas live på adressen periscope.tv/kela_uutiset

Moderskapsförpackningen nu också som färgläggningsbild

Veckan före den nya moderskapsförpackningen offentliggörs publicerade FPA en färgläggningsbild. Produkterna i förpackningen har ofta neutrala färger för att falla olika familjer i smaken och för att lätt kunna kombineras med andra kläder. Genom färgläggningsbilden kan var och en skapa sina fantasiers moderskapsförpackning allt från färger och motiv. FPA lyssnar noga på användarnas önskemål när produkterna till moderskapsförpackningen väljs ut och färgläggningsbilden är ett nytt sätt att ge respons.

Närmare information för kunder
Skriv ut färgläggningsbilden
www.fpa.fi/moderskapsforpackningen
www.fpa.fi/foralder
www.fpa.fi/barnfamiljer-snabbguide

Få hjälp på nätet av Kela-Kerttu: www.fpa.fi/fragafpa och facebook.com/kelakerttu.

Servicenumret för barnfamiljer är 020 692 226 och tjänsten är öppen mån-fre kl. 8-18.

Närmare information för medier
FPA, stabstjänster