Keolis arrangerar rekryteringsdag för tjejer i Jönköping

Den typiska bussföraren är en man, trots att Sveriges första kvinnliga bussförare körde sin första tur redan 1958. Samtidigt skriker bussbranschen efter utbildade förare. Därför bjuder Keolis tillsammans med Arbetsförmedlingen och Yrkesakademien in till en tjejdag.

- Vi har idag en väldigt liten andel kvinnor som kör buss hos oss idag och det vill jag förändra! Bussföraryrket är att köra buss samt att ge service till våra resenärer. Ett yrke som passar precis lika bra för kvinnor som för män säger Mats Norss områdeschef Keolis Jönköping

Syftet med dagen är att låta kvinnor pröva på att köra buss i en simulator, lära sig mer om yrket och hur de kan gå tillväga om de vill bli bussförare. Keolis behöver anställa ca 50 förare under 2018 och för att bli bussförare är det en utbildning på 12-14 veckor.

- Generellt är kvinnor bättre förare. Hos oss ser vi att det är färre skador på bussarna och de har en körstil som många av våra resenärer uppskattar. För mig är det krasst så att jag vill ha fler kvinnliga bussförare, Mats Norss områdeschef Keolis Jönköping

Om träffen

Onsdagen den 11 april arrangerar Arbetsförmedlingen, YrkesAkademien och Keolis en gemensam dag för kvinnor, som vill veta mer om yrket och vilka förutsättningar som gäller i branschen. På träffen får deltagarna bland annat möjlighet att testköra ett större fordon i en av YrkesAkademiens simulatorer och träffa Keolis som är en av regionens stora arbetsgivare.

Anna Engelbert
08-51 90 2022
anna.engelbert@keolis.se

Keolis affärsidé är att genom lokalt anpassad och hållbar stadstrafik skapa värde för resenärerna, samhället och ägarna. Keolis Sverige finns i Stockholm, Göteborg, Jönköping, Dalarna, Östergötland och Värmland. Keolis är ett av Europas ledande kollektivtrafikföretag med verksamhet i 16 länder på fyra kontinenter.  www.keolis.se