Keolis Sverige skänker över 70 bussar till Ukrainas skolbarn, nu har bussarna anlänt

Nu är de 73 bussar som Keolis skänkt till skolbarn i Ukraina framme. Av totalt 370 bussar som donerats genom EU-kommissionens kampanj ”Skolbussar för Ukraina”, står Sverige för 77, varav den överväldigande majoriteten – 73 bussar – kommer från Keolis, något som markerar företagets betydande bidrag till initiativet.

I november 2022 lanserade EU-kommissionen, tillsammans med Ukrainas första dam, Olena Zelenska, solidaritetskampanjen "Skolbussar för Ukraina". Syftet var att uppmuntra offentliga och privata företag att skänka bussar till Ukraina för att ukrainska barn ska kunna ta sig till sina skolor.

Kampanjen har genererat 370 bussar, varav 100 har köpts in av EU-kommissionen och 271 donerats av europeiska myndigheter och företag.

Att Keolis Sverige kunnat skänka hela 73 av dessa bussar är inte bara en stolthet för oss utan även ett starkt tecken på vårt engagemang och samhällsansvar, säger Mikael Wågberg, VD för Keolis Sverige.

Keolis uppmanar nu sina branschkollegor att överväga liknande donationer, särskilt med tanke på att de ålderskrav som ofta finns på bussar i Sverige kan leda till att användbara fordon blir tillgängliga.

Det finns en unik möjlighet att göra en verklig skillnad för barnen i Ukraina, tillägger Mikael Wågberg.

Hampus Asphage som varit projektledare från Keolis sida finns tillgänglig för att svara på frågor, om andra bussföretag planerar att göra liknande insatser.

För ytterligare information kontakta:

Mikael Wågberg, VD, Keolis Sverige
mikael.wagberg@keolis.se

Hampus Asphage projektledare verksamhetsutveckling, Keolis Sverige
hampus.asphage@keolis.se

Karin Nilsson Malmén, Direktör kommunikation och resandeutveckling, Keolis Sverige
karin.nilsson.malmen@keolis.se
tel 070-358 43 06

Keolis är ett globalt mobilitetsbolag med en stark förmåga att anpassa erbjudandet till kundernas och resenärernas behov på varje enskild marknad. Keolis Sverige har 5 000 anställda och omsätter cirka 5,4 miljarder kronor. Tillsammans med uppdragsgivarna utvecklar Keolis kollektivtrafiken, förenklar vardagen för resenärer och bidrar till ett hållbart resande.

Snabbfakta

Att Keolis Sverige kunnat skänka hela 73 av dessa bussar är inte bara en stolthet för oss utan även ett starkt tecken på vårt engagemang och samhällsansvar.
Mikael Wågberg, VD för Keolis Sverige.
Det finns en unik möjlighet att göra en verklig skillnad för barnen i Ukraina.
Mikael Wågberg, VD för Keolis Sverige.