Löparnas toabesök blir biobränsle som transporterar 60 000 stockholmare

I helgen samlades över 40 000 löpare på Lidingö för att delta i det populära TCS Lidingöloppet. Tidigare år har loppet ställt till det för Lidingöborna eftersom så många löpare på samma plats resulterar i ett problem: bajs. På grund av så kallad löparmage uträttar många deltagare sina behov i skogarna runt spåret. I år ville Keolis få fler att välja bajamajor och bajspåsar istället för skogen, och avfallet som samlades in blir nu bland annat till biogas.

Löparmage är ett välkänt fenomen bland både löpare och Lidingöbor, och handlar om hur svårt det är att hålla sig just när man springer längre sträckor. Keolis, som kör alla sina bussar på förnybart bränsle, vände problemet till en möjlighet:

– ­Tillsammans med löparna samlade vi in 31 ton avfall som ger tillräckligt med bränsle för att driva till exempel hela linje 4 i Stockholm under en dag. Linje 4 är Sveriges tyngsta linje och transporterar cirka 60 000 människor varje dag, berättar Ulf Rosengren, hållbarhetschef på Keolis Sverige. För oss var detta en möjlighet att på ett roligt och lättsamt sätt prata om ett känsligt ämne och samtidigt påminna om att alla våra bussar drivs av förnybart bränsle.

Som vid andra stora evenemang ställdes bajamajor ut för att ta hand om avfall från löpare och besökare. I år var hytterna fler än tidigare. Nytt för i år var också att Keolis förutom transporter till och från loppet bidrog med servicevärdar som guidade nödiga löpare till närmaste bajamaja. Men för den löpare som drabbas av löparmage finns ingen tid att spilla. Därför placerade Keolis även ut ställ med påsar: fritt för varje nödig löpare att använda och sedan placera i särskilda tunnor.

Vår förhoppning är såklart att vår insats inte bara ger oss en renare innerstad utan också hjälper till att skapa en renare skog för Lidingöborna, avslutar Ulf Rosengren.

Johan Nordfjäll, pressekreterare Keolis Sverige
Telefon: 08-5190 2022

Om Keolis
Keolis affärsidé är att genom lokalt anpassad och hållbar stadstrafik skapa värde för resenärerna, samhället och ägarna. Keolis Sverige finns i Stockholm, Göteborg, Jönköping, Dalarna, Östergötland och Närke.

Keolis är ett av Europas ledande kollektivtrafikföretag med verksamhet i 16 länder på fyra kontinenter. www.keolis.se

Tillsammans med löparna samlade vi in 31 ton avfall som ger tillräckligt med bränsle för att driva till exempel hela linje 4 i Stockholm under en dag.
Ulf Rosengren, hållbarhetschef på Keolis Sverige