Miljövänliga resor under det kungliga bröllopet

Keolis har fått det prestigefyllda uppdraget att under prins Carl Philips och Sofia Hellqvists bröllop ansvara för resorna till och från helgens festligheter.

Ett tiotal förare har valts ut för att genomföra det hedersfulla uppdraget. Bröllopsgästerna kommer att få resa med moderna laddhybridbussar som har en elmotor och ett batteripaket som laddas med el från vindkraft. Det ger en tyst, bekväm och miljövänlig resa för gästerna.

Laddhybriderna går i vanliga fall på linje 73 i Stockholm mellan Ropsten och Karolinska institutet och kan gå 7 km på ren eldrift. Laddningen sker vid ändstationer och tar 6 minuter. Laddhybridbussarna är en del av ett EU-projekt mellan SL, Volvo, Vattenfall och Keolis. Keolis har tidigare stått för transporten under kronprinsessparets och prinsessparets bröllop 2010 och 2013.

Johan Nordfjäll, pressekreterare Keolis Sverige. Telefon: 08-5190 2022

Keolis affärsidé är att genom lokalt anpassad och hållbar stadstrafik skapa värde för resenärerna, samhället och ägarna. Keolis Sverige finns i Stockholm, Göteborg, Jönköping, Dalarna, Östergötland och Närke. Keolis är ett av Europas ledande kollektivtrafikföretag med verksamhet i 15 länder på fyra kontinenter. www.keolis.se