Nu är de första Keolisbussarna på väg till Ukraina

Kriget i Ukraina leder till stora förluster inom många olika områden, bland annat förstörs skolor och skolbussar. En förstörd skola innebär att skolbarnen behöver skjutsas till en alternativ skola, något som ställer krav på fler och längre skolbussar. I en strävan att hjälpa, meddelade Keolis i våras att bolaget ska skänka begagnade bussar till Ukraina. Nu är de första 30 bussarna på väg.

Keolis har sett över sin bussflotta och identifierat närmare 100 bussar som kan vara möjliga för donation. Majoriteten av bussarna har tidigare gått i Stockholmsområdet.

– Vårt syfte är att stödja en bättre fungerande kollektivtrafik i Ukraina. Vi inser vikten av kollektivtrafik som en grundläggande pelare i ett fungerande samhälle och bidrar gärna till detta genom att skänka bussar, säger Keolis tf VD Mikael Wågberg.

Innan bussarna skickas till Ukraina genomgår de en översyn på Keolis verkstäder i samarbete med partnerföretagen Exide, Svenska Bussglas, Huzells, Svensk bilprovning, GA Lindberg och B&B Nacka. Centralt i donationen är även MSB som samordnar kommunikationen med Ukraina tillsammans med sin europeiska motsvarighet. MSB säkerställer även transporten av bussarna.

Samarbetsföretag

I detta arbete har vi stöd av flera samarbetspartners som bidrar tekniskt och logistiskt för att bussarna som skickas till Ukraina är i ett bra skick. Nedan en förteckning över samtliga samarbetspartners:

Exide – Keolis har en mångårig relation med Exide som under många år har levererat 12-volts batterier till Keolis. Exide har donerat de batterier som behöver bytas i bussarna som går till Ukraina.

Svenska Bussglas, Part of Cary group – Svenska bussglas har genom året bytt otroligt många rutor på Keolis bussar och i det här projektet donerar de alla rutor som behöver bytas i de bussar som går till Ukraina

Huzells Tunga Delar – När Keolis servar och renoverar sina bussar är det bland annat Huzells som levererar nya busskomponenter. Huzells skänker busskomponenter som behövs när bussarna servas innan de går i väg till Ukraina.

Svensk Bilprovning – Keolis sätter säkerheten främst, då känns det skönt att ha en trygg partner som granskar våra bussar, både de som går i den dagliga trafiken och de som ska skickas till Ukraina. Svensk bilprovning säkerställer kostnadsfritt besiktningen av bussarna som går till Ukraina.

GA Lindberg – GA Lindberg levererar till Keolis diverse smörjmedel och levererar motorolja till bussarna som doneras till Ukraina.

B&B Nacka – B&B Nacka bärgar bussar och i Ukrainaprojektet hjälper de Keolis att flytta bussarna till den depå där de ska genomgå service innan de går i väg.

Stort och varmt tack till Keolis samarbetspartner i projektet Skänk bussar till Ukraina.

För ytterligare information kontakta:

Mikael Wågberg, tillförordnad VD, Keolis
mikael.wagberg@keolis.se

Karl Orton, Direktör Affärsutveckling och fleet, Keolis
karl.orton@keolis.se

Karin Nilsson Malmén, Direktör kommunikation och resandeutveckling, Keolis
karin.nilsson.malmen@keolis.se
tel 070-358 43 06

Keolis är ett globalt mobilitetsbolag med en stark förmåga att anpassa erbjudandet till kundernas och resenärernas behov på varje enskild marknad. Keolis Sverige har 5 000 anställda och omsätter cirka 5,4 miljarder kronor. Tillsammans med uppdragsgivarna utvecklar Keolis kollektivtrafiken, förenklar vardagen för resenärer och bidrar till ett hållbart resande.

Nu är de första Keolisbussarna på väg till Ukraina

Vårt syfte är att stödja en bättre fungerande kollektivtrafik i Ukraina. Vi inser vikten av kollektivtrafik som en grundläggande pelare i ett fungerande samhälle och bidrar gärna till detta genom att skänka bussar.
Mikael Wågberg, tillförordnad VD, Keolis.