Ny styrelseordförande i Keolis

Jan Forsberg har utsetts till ny styrelseordförande i Keolis Sverige.

I januari presenterade Keolis planerna på att expandera sin verksamhet i Sverige genom att starta ett nytt affärsområde inriktat på spårtrafik. Nye ordföranden, Jan Forsberg, tar med sig värdefulla erfarenheter inom detta område efter tio år som verkställande direktör och koncernchef i SJ och dessförinnan inom olika ledande positioner hos SAS.

- Det är en spännande tid att få komma in i företaget. Min bild av Keolis är att man utifrån ett resenärsperspektiv arbetar systematiskt för att säkerställa kvalitén och säkerheten. Keolis har en tydlig målsättning att fortsätta växa och etablera sig inom spårtrafik och där vill jag kunna bidra, säger Jan Forsberg.

Sedan i vintras har Keolis byggt upp en helt ny organisation med inriktning på spårtrafik. Flera nyckelpersoner har rekryterats och utöver den svenska organisationen har Keolis tillgång till experter från den globala koncernen och SNCF.

- Med Jan faller ytterligare en viktig pusselbit på plats i vår fortsatta expansion. Hans erfarenheter och kunskap kommer vara viktiga i vår målsättning att fortsätta vinna nya kontrakt, säger Magnus Åkerhielm, vd Keolis.

Tidigare ordförande, Lars Nordstrand, har valt att trappa ner men kommer finnas kvar som rådgivare inom koncernen.

Johan Nordfjäll, pressekreterare Keolis Sverige. Telefon: 072-513 60 93/ 08-5190 2022

Keolis affärsidé är att genom lokalt anpassad och hållbar stadstrafik skapa värde för resenärerna, samhället och ägarna. Keolis Sverige finns i Stockholm, Göteborg, Jönköping, Dalarna, Östergötland och Närke. Keolis är ett av Europas ledande kollektivtrafikföretag med verksamhet i 15 länder på fyra kontinenter. www.keolis.se

Jan Forsberg