Konecranes-koncernens Demag tecknade ett stort serviceavtal med Daimler AG i Tyskland

Demag, som ingår i Konecranes-koncernen, har tecknat ett avtal med Daimler AG om underhållet av fyra bilfabriker i Tyskland. Avtalet träder i kraft 2017 och omfattar över 10 000 kranar och telfrar och över 23 000 lasthanteringsredskap.

I serviceavtalet ingår regelbundna inspektioner och underhållsåtgärder på bilfabrikerna i Sindelfingen och Bremen och anläggningarna för montering av drivlinor i Stuttgart-Untertürkheim och Hamburg. I dessa anläggningar används över 10 000 kranar och telfrar med lastkapaciteter från 80 kg till 63 ton för viktiga lyftfunktioner längs produktionslinjerna och i slutmonteringen. Säkerhetsinspektionerna kommer också att omfatta inspektionen av över 23 000 lasthanteringsredskap och lyfttillbehör.

Kontraktet omfattar också underhållet av billyftsplattformar på produktionslinjerna i Sindelfingen och Bremen. Dessutom tillhandahåller Demag Service som option support på första nivån för passagerar- och lastlyftar på de fyra anläggningarna när leverantören av lyfttjänster inte är tillgänglig.

Innan avtalet tilldelades presenterade Demag Service ett underhållskoncept för övergripande support och tillgänglighet till utrustningen i skiftverksamhet.

”Detta serviceavtal är mycket viktigt för Konecranes, som Demag nu ingår i”, säger Panu Routila, Konecranes VD och koncernchef. ”Serviceverksamheten utgör nästan 40 procent av vår omsättning och vi strävar efter att öka denna andel ytterligare. Med en gemensam Konecranes och Demag serviceorganisation kommer vi att ha ännu starkare team som kan sköta servicen av våra kunders utrustning i framtiden.”

Harald Valler, chef på Demag Service i Tyskland, säger: ”Vi är glada över den tillit som denna stora kund har till oss. Ett servicepaket av denna omfattning kan endast levereras av en stark och erfaren organisation som ingår i ett globalt servicenätverk. Våra mycket kompetenta servicetekniker på Demag kommer att hjälpa till att maximera tillgängligheten i anläggningarna.”

För mer information:
Press Demag
Christoph Kreutzenbeck, Senior Manager, Demag-kranar, Terex MHPS GmbH
E-post: christoph.kreutzenbeck@demagcranes.com eller tfn: +49 (0) 211 7102-3907

Press Konecranes
Mikael Wegmüller, direktör, marknadsföring och kommunikation, Konecranes
Epost: mikael.wegmuller@konecranes.com eller tfn +358 20 427 2008

Detta pressmeddelande, tillsammans med en nedladdningsbar bild, finns tillgänglig på vår webbplats www.konecranes.com

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning av alla fabrikat. År 2016 omsatte koncernen (jämförbart sammanslaget bolag) 3 278 MEUR. Koncernen har 17 000 anställda på 600 platser i 50 länder. Konecranes A-aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (symbol: KCR).