Marcus Bremdal från KB säkrar finalplats i Årets Kock

Report this content

Årets Kock är det svenska mästerskapet i professionell matlagning. Efter kvalificeringsdagarna 9-10 juni står det klart att Marcus Bremdal från Konstnärsbaren i Stockholm tagit sig till final i september.

Marcus Bremdal  KB

Konstnärsbaren var den enda restaurangen som hade två kockar i kvalificeringstävlingarna i Årets Kock 2020. Både köksmästaren Marcus Bremdal och kocken Adam Nilsson från KB tog sig vidare till den andra kvaldagen där Marcus säkrade en finalplats. I september möter han sju andra finalisterna för den åtråvärda titeln Årets Kock.

Marcus Bremdal har tidigare arbetat på restauranger som Ulla Winbladh, F12 och GQ. Han är erfaren tävlingskock och har bland annat vunnit Culinary World Cup som lagledare 2014. Marcus har även coachat juniorkocklandslaget till guld i Culinary Olympics 2016.

– Det är en obeskrivlig känsla att nå finalen i Årets Kock, säger Marcus Bremdal som är köksmästare på KB. Jag har varit i en bubbla och lagt ner mycket energi så det är givetvis fantastiskt. Nästa mål är självklart att vinna finalen.

Konstnärsbaren invigdes 1931 och sedan dess blivit en institution i Stockholms krogliv. Matlagningen bygger på en klassisk svensk tradition och i köket återfinns ett rutinerat team med lång tävlingserfarenhet.

För mer information, kontakta:
Olivia Secher, Marknadschef på Melanders Group
Mobil: 076 899 42 98Mail: olivia.secher@melandersgroup.se

Om Konstnärsbaren
Konstnärsbaren öppnade i Konstnärshuset 8 december 1931 av krögaren Emil Jansson. Idag har restaurangen kommit att vara något av en institution i Stockholms krogliv. Konstnärsbaren präglas av klassisk, svensk matkultur med både lunch- och middagsserveringar och håller öppet måndag – lördag.

www.konstnarsbaren.se

Om Melanders
Den första Melandersbutiken öppnade 1988 i Östermalms Saluhall av bröderna Erik och Nils Molinder. Den lilla fiskdisken i Östermalmshallen har idag vuxit till ett delikatessimperium med 7 fiskbutiker samt 8 restauranger där ibland Art Bakery, Southside, Ångbåtsbryggan, Ulla Winbladh, Konstnärsbaren, Sjöpaviljongen och anrika Wedholms fisk på Nybrokajen.

www.melanders.se

Taggar:

Snabbfakta

Citat

– Det är en obeskrivlig känsla att nå finalen i Årets Kock. Jag har varit i en bubbla och lagt ner mycket energi så det är givetvis fantastiskt. Nästa mål är självklart att vinna finalen.
Marcus Bremdal som är köksmästare på KB