Pontus Frithiof delar med sig av lärdomar från skördetider på svenska gårdar

Under skördetiden förra året åkte krögaren och entreprenören Pontus Frithiof och sommelier Mario E Moroni ut till flera gårdar runt om i Sverige för att lära sig mer om hur man producerar svenska råvaror och hantverket bakom. Nu, under årets skördetid och där skördefester firas runt om i landet, delar de med sig av sina lärdomar.

Intresset för närproducerat ökar och skördefester och andra marknader är välbesökta den här tiden på året. Under samma tid förra året fick krögaren och entreprenören Pontus Frithiof och sommelier Mario E Moroni stifta nära bekantskap med svenska råvaror genom att besöka sex svenska gårdar.

Viktiga lärdomar fanns att i ännu större utsträckning ta hand om naturens resurser och ta vara på varje del av råvaran.

– Det finns ett stort kunnande hos svenska matproducenter. Produktionen påverkar vad som går att göra med råvarorna och smaken på det vi har på tallriken. Vi lärde oss mycket och sprider gärna erfarenheterna vidare till både våra kollegor och konsumenter som handlar i butik. Det är bra om vi blir mer noggranna med vad vi har i skafferiet och kylen, säger Pontus Frithiof som bland annat driver verksamheterna Atelier 23, Pontus in the Air och Pocket by Pontus.

Besöken dokumenterades i en serie webbfilmer och är en del i Landshypotek Banks satsning ”Den underbara smakresan”. Ett initiativ att synliggöra hantverket bakom svenska råvaror och svensk matproduktion.

Den främsta lärdomen från besöken på gårdarna för Pontus och Mario är hur tydligt det är att lantbrukarna är företagare och entreprenörer. Ett arbete där många arbetsuppgifter görs än idag på samma sätt som det alltid gjorts, medan vissa delar nu består av ultramodern högteknologi.

– ”Den underbara smakresan” gav oss en ny, förändrad bild av jordbruket, som är både en livsstil och affärsverksamhet med företagande, ekonomi och produktutveckling. Jordbruken kan inte försörja sig på en produkt eller råvara, utan de måste sprida sina risker genom att ta fram biprodukter, odla flera grödor och delta på mässor och tävlingar, säger Pontus Frithiof.

Lärdomar om tre råvaror:

Morötter – Det tar ett helt år från frö till dess att morötterna ligger i butikernas grönsaksdiskar.

Äpplen – De finaste äpplena säljs och andrahandssorteringen blir till exempelvis must och mos.

Raps – Att raps är en kålväxt och själva oljan framställs genom pressning av rapsfrön.

I serien går det bland annat att ta del av odling av bönor, lök, morötter, äpplen, raps, sallad, samt tillverkning av bland annat getost och vin. I flera av avsnitten lagar också Pontus Frithiof mat på gårdens råvaror.

Mer om Den underbara smakresan:

Med Den underbara smakresan vill Landshypotek Bank sätta svenska råvaror och grunden för vår svenska mat i fokus. Banken vill inspirera och få fler att upptäcka lyckan i att skörda från eget land. Följ med på resan:

Instagram: @denunderbarasmakresan

För ytterligare information:

Sofie Essayh, kommunikatör Landshypotek Bank, 070-285 13 63

Om Landshypotek Bank

Landshypotek Bank är en de tio största bankerna i Sverige och har till huvuduppgift att finansiera Sveriges jord- och skogsbrukare. Banken erbjuder även sparande för alla och bolån till husägare utanför storstäderna. Kunderna i banken bidrar till att stärka de gröna näringarna och att vi alla därmed kan ta del av närproducerad mat och svenska skogsråvaror. Landshypotek Bank har närmare 170 medarbetare på 19 orter i Sverige.

Det är bra om vi blir mer noggranna med vad vi har i skafferiet och kylen.
Pontus Frithiof, krögare och entreprenör.
Pontus Frithiof, krögare och entreprenör.