Lärarförbundet: Lärarbristen är ett stort samhällsproblem

Fram till år 2035 kommer 12 000 behöriga lärare att saknas i Sverige enligt Skolverkets nya prognos. – Sveriges lärare måste få konkurrenskraftiga löner och en rimlig arbetsbelastning för att fler ska vilja bli och förbli lärare, det finns inga genvägar, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.

Lärarprognos 2021 visar att Sverige fortsatt dras med en skriande lärarbrist.

– Att behovet av nya lärare minskat något beror tyvärr inte på att läraryrket blivit mer attraktivt, utan på att barn- och elevkullarna väntas minska. Läget är fortsatt allvarligt. Lärarbristen är ett stort samhällsproblem som slår mot såväl kunskapsresultaten som mot likvärdigheten i svensk skola, säger Johanna Jaara Åstrand.

Som Lärarförbundet tidigare har kunnat visa varierar lärarbristen stort över landet, och mellan skolor med olika förutsättningar. I snitt är nästan var tredje lärare obehörig.

Det är helt oacceptabelt och vi vet vad grundorsaken är – bristen på attraktiva och hållbara villkor. För att lärare ska bli det drömyrke det förtjänar att vara krävs det rejäla satsningar på skolan, något som staten måste ta ansvar för genom att kliva fram och ta över huvudansvaret, säger Johanna Jaara Åstrand.

En åtgärd som ligger som förslag för att komma tillrätta med lärarbristen är en förkortad kompletterande pedagogisk utbildning, KPU. Förslaget innebär i praktiken att det går att bli behörig i ämnen man inte har lärarexamen i.

– Det är en usel reform som ingen efterfrågat. Det hjälper ingen att människor får en lärarexamen via en genväg som inte håller måttet. Man borde i stället titta på alla de som i dag jobbar som lärare och har en nästan fullgången lärarutbildning i bagaget, och förbättra alla lärares villkor, säger Johanna Jaara Åstrand.

För mer information, kontakta pressjouren på:

press@lararforbundet.se

Om Lärarförbundet:

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar lärarprofessionen och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt professionsförbund med 232 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.