Snabbt, gott och nyttigt

Måste gott vara krångligt? Kan det inte bara vara enkelt, snabbt och nyttigt? I Mellisboken hittar du 17 roliga recept som låter dig både äta kakan och behålla den. Om kakan är en knäckemacka, med rätt pålägg.

Att mellanmål är viktigt vet de flesta. Kroppen behöver energi och lite extra bränsle för att klara av långa dagar fyllda med jobb, studier, träning, hämtning på dagis och allt vad vardags-livet innebär. Det är inte konstigt att tiden inte alltid räcker till.

Därför har Ola Lauritzson, en av våra främsta kost- och GI-experter, tagit fram Mellisboken i samarbete med Leksands Knäckebröd.

- Mellanmål ska gå snabbt, man har varken tid eller lust att stå i köket när man kommer hem från jobbet eller skolan eller är på väg till träningen. Då är det nära till hands att det blir några onyttiga snacks. Därför är alla recept i Mellisboken snabba och enkla att tillaga, säger Ola.

Mellisboken finns just nu i de flesta större livsmedelsbutiker. Varje recept bygger på ett av Leksands klassiska knäckebröd, ett sätt att inspireras till både nya mellanmål och till att testa nya favoriter ur sortimentet. Varför inte det allra senaste, Leksands Surdeg, som kommer att finnas i en butik nära dig från mitten av februari.

Ola vill gärna tillägga att samtliga 17 recept i Mellisboken inte bara har bra GI-värden utan kanske ännu viktigare, låg glykemisk belasting - GB. GB ger en helhetsbild över hur portionsstorlek och den totala mängden kolhydrater påverkar blodsockernivån.

- GB är ett bättre mått på vad som händer i kroppen när vi äter. GB-värdet tar hänsyn till både hur snabbt maten bryts ner och hur mycket kolhydrater som finns i en portion. En mer korrekt beskrivning av helheten. Vi kallar det GI 2.0, en vidare utvecklig av GI. Knäckebrödet är ett bra exempel på det, säger Ola Lauritzson.                                      ./.

För smakprov, recept och bilder kontakta:
Sabrina Krim (Platzer PR),
Tel 08-545 292 50, sabrina.krim@rppr.se

För ytterligare information om brödet kontakta:
Annika Sund, Marknadschef Leksands Knäckebröd,
Tel 0247-448 00 eller 070-651 36 32, annika.sund@leksandsbrod.se.

Leksands Knäckebröd
Leksands Knäckebröd är ett familjeföretag som i fyra generationer, sedan 1929, har bakat knäckebröd i byn Häradsbygden, Leksand. Rågen är Svenskt Sigillmärkt. Vattnet har hela tiden kommit från samma underjordiska vattenåder med rent friskt källvatten under bageriet. Idag har Leksands Knäckebröd cirka 25 procent av knäckebrödsmarknaden och är marknadsledare på rundbröd, de traditionella stora runda brödkakorna.