Bladfjäder med livsviktig funktion i innovativ cykelairbag

När den tredje generationen av airbagcykelhjälmen Hövding skulle utvecklas tog företagets utvecklingsingenjörer hjälp av Lesjöfors. I nära samarbete specialdesignades en tråddetalj till aktiveringsmekanismen samt fjädrande clips som håller gasgeneratorn på plats.

Hövding är en nyskapande airbaghjälm för cyklister, en svensk innovation från två unga industridesigners i Malmö. Vid en olycka utlöses airbagen från en nackkrage på 0,1 sekunder. Tester visar att den erbjuder cyklister ett överlägset skydd mot huvudskador, Hövdings airbagteknologi är upp till åtta gånger säkrare än en traditionell cykelhjälm. Hövding har hittills sålts i 185 000 exemplar på 16 marknader i Europa och Japan.

Kontakt redan i utvecklingsstadiet
Under hösten 2018 kontaktade Hövdings utvecklingsingenjörer Lesjöfors Banddetaljer i Värnamo. De ville ha hjälp och stöd med design och materialval av dels en tråddetalj som är en viktig del i aktiveringsmekanismen som försätter Hövding i ett aktivt läge vid cykling och dels ett fjädrande clips, även kallad bladfjäder. Bladfjädrarna behövs för att fixera gasgeneratorn vars uppgift är att blåsa upp airbagen vid en olycka. Utmaningen var att ta fram två komponenter som skulle fungera dels monteringstekniskt och samtidigt uppfylla kraven på hållfasthet och bibehållen funktionalitet vid olika väderförhållanden och användarsituationer. Till exempel om produkten tappas i asfalten.
- Vi fick tidigt se designförslag på hur de tänkte sig att de båda detaljerna skulle fungera. Vi såg genast att tråddetaljen för aktiveringsmekanismen bäst skulle kunna tillverkas av Lesjöforsfabriken i Nordmarkshyttan så den släppte vi dit, medan bladfjädern utvecklades hos oss i Värnamo, säger Johan Gannerud, kundansvarig på Lesjöfors Banddetaljer.

Olika prototyper testades
Samtidigt som tråddetaljen justerades i samarbete med Nordmarkshyttan inleddes ett nära samarbete med möten både i Malmö och Värnamo för bladfjädern. De båda företagens utvecklingsingenjörer gick sida vid sida igenom designskisser, provade materialtjocklekar och utförde tester. En handfull olika prototypförslag med olika konturer, materialtjocklekar och brottgränser kokades så småningom ner till en modell av clipset vars egenskaper motsvarade Hövdings höga krav.
- Hövding presenterade en initial design med vissa designkriterier och funktionsbehov. Lesjöfors var ett bra bollplank och vi fick otroligt fin support och ett givande samarbete med stor flexibilitet och expertis från bland annat prototypverkstad och verktygstillverkning, säger Hanna Risén, Mechanical Design Engineer på Hövding.

Snabb expansion världen över
Produktionen av tråddetaljen och bladfjädern till Hövding 3 startade under våren 2019 i både Nordmarkshyttan och Värnamo och redan har cirka 60 000 produkter levererats.
- Under en väldigt hektisk period inför semestrar och ett i övrigt tight schema har leveranser och kommunikation fungerat toppen. Vi ser fram emot fortsatt gott samarbete med Lesjöfors, säger Marie Hult Johansson, Strategic Sourcing på Hövding.

Jan-Eric Nordh, chef för Lesjöfors Industrifjädrar i Nordmarkshyttan gläder sig över framgångarna för Hövding och förutspår att försäljningen tar rejäl fart framöver i och med den snabba expansionen världen över.
- Vi är mycket glada och stolta över att få bidra till en så nyskapande produkt som räddar liv över hela världen. Det är också ett talande exempel på hur vi inom Lesjöforskoncernen samverkar på ett för kunden optimalt sätt.

Erik Kolsrud Aas
Marketing Director Lesjöfors Group, Industrial Division
erik.kolsrud.aas@lesjoforsab.com
+47 22 905701

Lesjöfors är en ledande fjädertillverkare med internationellt välkända kunder. Produkterna efterfrågas på många marknader, i vitt skilda branscher. Sortimentet av fjädrar och stansade banddetaljer har en unik räckvidd, där ett av marknadens största utbud av standardfjädrar kombineras med högteknologiska, kundanpassade lösningar. Tillverkning och säljkontor finns i flera europeiska länder, Asien, USA och Mexiko.

Lesjöfors var ett bra bollplank och vi fick otroligt fin support och ett givande samarbete med stor flexibilitet och expertis från bland annat prototypverkstad och verktygstillverkning.
Hanna Risén, Mechanical Design Engineer på Hövding