High perfomance-fjädrar från Lesjöfors tryggar avancerad oljeborrning

Ett verktyg som skyddar borrkronan vid djupborrning av olja har utvecklats av det norska företaget Tomax. Till verktyget levererar Lesjöfors mycket avancerade, produktkritiska komponenter som utvecklats i nära samarbete med Tomax.

Verktyget AST (Anti Stall Tool) används för att skydda den känsliga och dyrbara borrkronan vid mycket besvärliga borrförhållanden. Verktyget reducerar vibrationer och kontrollerar vridmomentet så att borrkronan inte skadas. 2006 erhöll Tomax konstruktörer utmärkelsen ONS innovationspris för verktyget.

Prisbelönt verktyg för extrema förhållanden
Nyligen användes AST vid Norges hittills dyraste och svåraste borrning av en avgränsningsbrunn till en oljereserv 5 600 meter under jord, avsedd för mätningar och analyser. Företaget Total, som utförde borrningen, genomförde noggranna analyser av jämförbara produkter på marknaden, innan valet föll på AST.

Trots de svåra förhållanden som rådde på platsen med täta bergarter, extra högt tryck och temperatur, kunde borrningen genomföras med ett mycket gott resultat. Användningen av verktyget medförde att borrkronans livslängd förlängdes betydligt vid borrningen.

- De fjädrar som utgör mycket kritiska detaljer i AST, utvecklades i nära samarbete mellan Lesjöfors konstruktörer och Tomax. Lesjöfors var ett naturligt val av leverantör då vi utan problem kunde leva upp till deras krav på fjädrar av högsta möjliga kvalitet och snabba, korrekta leveranser, säger Knut Wettre, projektansvarig för AST på Lesjöfors AS i Norge.

Läs mer om borrningen och verktyget i det norska nyhetsbrevet Teknisk Ukeblad

High performance springs secure advanced oil drilling
Norwegian company Tomax has developed a tool protecting the bore crown in difficult oil well drilling operations. Lesjöfors is supplier of advanced, critical components to the tool, developed in close relations with Tomax.

The Anti Stall Tool (AST) is used to protect the sensitive and expensive bore crown in extremely difficult drilling conditions. The tool reduces vibrations and controls the torque to keep the bore crown intact. In 2006, Tomax design engineers received the award ONS Innovation Prize for AST.

Award-winning tool for extreme conditions
Recently, the AST was used at the so far most demanding drilling operation in Norways history to an oil reserve 5 600 metres below the surface. When confronted with an extraordinary prognosis for hard stringers, the drilling team decided to implement Anti-Stall Technology to mitigate the risk. The company Total who performed the operation, carried out detailed investigations and comparisons of tools before choosing the AST.

Despite the difficult conditions on the spot, with high-density rock, extremely high pressure and temperature, the drilling operation was carried out with high satisfaction. Using the AST prolonged the bore crowns lifespan considerably.
- The critical high performance springs in the AST, was developed in a close cooperation between Lesjöfors designers and Tomax. Lesjöfors was a natural choice of spring supplier since we easily can live up to Tomax´ high demands of springs of the highest possible quality and fast, correct deliveries, says Knut Wettre, project manager for AST at Lesjöfors AS in Norway.

About Lesjöfors
Lesjöfors is an international full-range supplier of e.g torsion springs, gas springs, standard springs and bespoked springs, wire forms and strip components. Lesjöfors was established in 1675.
Spring manufacture started in 1852. These days, Lesjöfors is one of Europe's leading manufacturer of spring products.