Lesjöfors lanserar banbrytande nyhet i fjäderbranschen

Lesjöfors lanserar nu en webbshop med det bredaste utbudet av standardfjädrar i världen, vilket gör fjädrar tillgängliga för alla, överallt och när som helst.

Lesjöfors har nära nog tredubblat omsättningen under det senaste decenniet till nästan fem miljarder kronor (4 837 MSEK). Det stoppar inte där utan koncernen strävar nu efter att bli den mest hållbara tillverkaren av fjädrar och banddetaljer i världen samt har siktet inställt på att leda den digitala marknaden för standardfjädrar.

Henrik Furhoff, chef för divisionen standardfjädrar kommenterar:

”Under åren har vi inom vårt program för M & A och investeringar byggt upp ett globalt nätverk av fabriker samt försäljnings- och distributionsenheter för att stödja våra tillväxtmål inom tillverkning och logistik av kundanpassade komponenter och standardfjädrar. Denna infrastruktur är nu perfekt för att kunna leverera hela utbudet av fjäderprodukter från den kundoptimerade webbshopen."

Alla varianter av fjädrar för stora som små behov

Webbshopen är till för alla; från hemmafixare som letar efter en ersättningsfjäder för en garageport till såväl små som medelstora företag och multinationella koncerner där behovet är tiotusentals fjädrar eller en komponent i en specifik produkt. För varje produkt specificeras dess egenskaper och beställaren garanteras förstklassig teknisk support och snabba leveranser.

Med lager och logistikcenter baserat i Växjö tar det bara 48 timmar från beställning till leverans och ambitionen är att reducera ytterligare till leveranser inom 24 timmar.

Webbshopen erbjuder konkurrenskraftiga priser och extra kostnadsbesparingar i form av lagerhållning då produkter finns tillgängliga inom två dygn efter beställning. Tack vare en konfigurator för gasfjädrar finns lösningar för alla behov. Den intuitiva kundportalen registrerar alla köp för att förenkla nya beställningar och administration.

Lanseringen fortsätter världen över

Webbshopen har varit under utveckling under mer än ett års tid för att få till bästa möjliga lösning ur kundens perspektiv.

"Vi har velat säkerställa att vi kan erbjuda en kundservice och teknisk support som matchar den kvalitet som våra produkter har. För oss är det viktigt att vi verkligen kan stå för att vår webbshop för standardfjädrar är en banbrytare i branschen. Vi rullar ut webbshopen i flera steg, med början i Sverige och fortsätter sedan i Europa, USA och Asien", säger Henrik Furhoff.

Strategiskt viktig utvecklingsinsats

Ola Tengroth, vd för Lesjöforskoncernen betonar vikten av enkla och snabba leveranser globalt:

"Med ett nätverk av engagerade Lesjöfors-team världen över är jag stolt över att år 2025, då vi varit verksamma i 350 år, kan kunder köpa våra produkter var som helst i världen och få dem levererade nästan omedelbart. Lesjöfors nya webbshop är strategiskt viktig för att ytterligare förbättra våra leveranser av fjädrar och banddetaljer till alla våra kunders behov."

Denna senaste utvecklingsinsats, tillsammans med koncernens fokus på hållbarhet och klimatmål, befäster Lesjöfors som en branschledare och drivande för utvecklingen inom fjäderbranschen.

Linda Brixvik

Project Manager, Marketing and Communications
linda.brixvik@lesjoforsab.com
+46 (0) 70 732 70 42

Lesjöforskoncernen är en global aktör med marknadens bredaste sortiment av fjädrar och pressade detaljer. Som en av de ledande fjäderföretagen i världen, grundades verksamheten redan år 1675 och fjädertillverkning startade år 1852. Produktportföljen inkluderar fjädrar, gasfjädrar, transportband samt pressade och stansade komponenter i band och tråd.

Med en unik expertis inom högteknologiska, kundanpassade lösningar samt stor och flexibel tillverkningskapacitet är Lesjöfors sedan många år fjäderpartner till kunder i vitt skilda branscher. Lesjöfors består av ett sextiotal tillverkande och säljande bolag i ett flertal länder. Tack vare ett långsiktigt och målmedvetet arbete som innovativ problemlösare växer koncernen kontinuerligt med god lönsamhet, både organiskt och genom förvärv. Lesjöfors ägs Beijer Alma, noterat på Stockholmsbörsen.

Henrik Furhoff, chef för divisionen standardfjädrar
Ola Tengroth, vd för Lesjöforskoncernen