Lesjöfors lanserar CAD-konfiguratorer för drag- och vridfjädrar

Lesjöfors lanserar nu CAD-konfiguratorer för dragfjädrar och vridfjädrar. Via webben kan kunden specialdesigna fjädrar med de specifika egenskaper och krav som ställs. De flexibla konfiguratorerna klarar tråddimensioner från 0,1 mm upp till 15 mm.

Sedan tidigare finns en CAD-konfigurator för tryckfjädrar och nu har alltså även konfiguratorer för drag- och vridfjädrar utvecklats. För dragfjädrar finns möjligheten att relativt fritt välja parametrar för tråd- och spiraldiameter, spirallängd, höjd på ögla och antal varv. För vridfjädrar har en konfigurator skapats som klarar av både enkla och dubbla vridfjädrar. Tre olika material finns att välja bland för samtliga konfiguratorer. Systemet kan även generera en vridbar ”full screen”-modell av fjädern samt en pdf-utskrift över den designade tryckfjädern, dragfjädern eller vridfjädern.

Kontakta Lesjöfors för offert och produktion
När kunden är nöjd med utformningen, kontaktas Lesjöfors som verifierar att den önskade fjädern är möjlig att producera. Offert gällande pris och leveranstid lämnas vid önskemål. Vid frågor eller problem finns hjälp att få:
- Lesjöfors Försäljning hjälper gärna till att optimera fjädern både funktionellt och produktionsmässigt, säger Mårten Glas, chef för Lesjöfors Försäljning.

Testa våra CAD-konfiguratorer här

Lesjöfors releases CAD configurators for tension springs and torsion springs

From Lesjöfors´ web site the customer can customize springs with the specific qualities demanded. The flexible configurator manages wire dimensions from 0,1 mm up to 15 mm.

Lesjöfors has earlier introduced a CAD configurator for compression springs and now has also configurators for tension and torsion springs been released. For tension springs the customer can relatively free choose parameters for wire and spring body diameter, length, preload and number of wire rotations. For torsion springs a configurator has been created that manages both single and double torsion springs. There are three different materials to choose from in all configurators. The system can also generate a rotating “full screen” model of the spring and a pdf file of the designed compression spring, tension spring or torsion spring.

Contact Lesjöfors for price and production
When the customer are satisfied with the design, Lesjöfors needs to verify that the desired spring is possible to produce. A tender of price and lead time will also be provided. The support team can always be contacted for guidance at any time.

Follow the link and try the CAD configurators out