Lesjöfors står stadigt trots lågkonjunkturen

För Lesjöfors har 2008 varit ett framgångsrikt år. Trots att lågkonjunkturen har satt sina spår i orderingången, är bolaget starkt på marknaden.

- Vår bredd gör att vi klarar krisen bättre än många andra industriföretag, säger koncernchefen Kjell-Arne Lindbäck.

Lesjöfors verksamhet är indelad i tre affärsområden; industrifjädrar, banddetaljer och chassifjädrar till eftermarknad. Varje produktområde har en stor spridning på branscher och geografiska marknader, vilket gör företaget mindre känsligt för konjunktursvängningar.

- Vår bredd i kombination med vår kompetens gör oss till en attraktiv partner för våra kunder. Vi kan erbjuda stöd i hela produktionskedjan - från idé, konstruktion och tillverkning till support, säger Kjell-Arne Lindbäck.

Lyckade förvärv ger ökade volymer

Alla affärsområden har utvecklats positivt under 2008. En av de viktigaste satsningarna var förvärvet av Stece Fjädrar i Mönsterås som bland annat tillverkar fjädrar för tunga fordon. Konjunkturen har under slutet av 2008 påverkat Stece fjädrar negativt, men på sikt kommer marknaden tillbaka, bedömer koncernchefen. Även i Storbritannien har Lesjöfors haft framgångar genom dotterbolaget European Springs. Genom European Springs underlättas också expansionsplanerna för Centraleuropa.

- Den kinesiska marknaden har även den utvecklats positivt för vår del genom ökade tillverkningsvolymer inom telekom, berättar Kjell-Arne Lindbäck.

Åtgärder för att stimulera försäljningen

Höstens tvärnit i ekonomin och den kraftigt försvagade industrikonjunkturen satte förstås sina spår även i Lesjöfors orderingång och verksamhet.

- Vi har varit tvungna att anpassa oss till rådande marknadsläge och kapat kostnader, viket tyvärr medfört personalnedskärningar på vissa håll. Efter genomförda åtgärder kommer kostnaderna att vara i balans med rådande konjunkturläge och vi är starkt rustade för framtiden, säger Kjell-Arne Lindbäck. Vi räknar även med fortsatt expansion inom vårt affärsområde chassifjädrar för eftermarknad där vi under många år haft framgångar i England, Tyskland och många fler marknader.

För att öka försäljningen har bolaget omorganiserat bland personalen och frigjort så många som möjligt för säljaktiviteter.

Expansion kan förväntas

Koncernchefen ser mycket positivt på framtiden.

- Även om jag tror att vi kommer uppleva ännu en tid av lågkonjunktur, så kan våra kunder, medarbetare och aktieägare känna sig trygga. Lesjöfors är ett stabilt, uthålligt bolag med en gynnsam marknadsspridning och starka finanser. Lesjöfors kommer att växa och successivt ta ytterligare andelar av marknaden. Av vår verksamhet har vi faktiskt cirka en tredjedel som växer, trots den recession som råder nu.

A solid Lesjöfors defies the recession
2008 was a successful year for Lesjöfors. The recession has of course put its marks in the order bookings, but nevertheless Lesjöfors has a strong market position.

- Our wide range in business makes us less vulnerable than other industrial companies, CEO at Lesjöfors, Kjell-Arne Lindbäck, says.

Lesjöfors operations are conducted in three primary business areas - Industrial Springs, Flat Strip components and Chassis Springs (aftermarket for passenger cars and light vehicles). All three business areas act in a wide spread of industries and geographic areas. Therefore Lesjöfors is less sensitive for changes in the business cycle.

- Our business spread combined with our knowledge and skills makes us an attractive partner for our customers. We can offer support throughout the production chain - from concept, design and production to subsequent support service, Mr Lindbäck says.

Successful acquisitions increases sales volumes
All three business areas has developed positively in 2008. One of the main investments was the acquisition of Stece Fjädrar in Mönsterås, a producer of amongst others springs for heavy vehicles. The recession affected Stece negatively in the last quarter of 2008, but the market will recover not before long, estimates Mr Lindbäck.

Also in the UK Lesjöfors has been successful, due to the acquisition of European Springs. European springs will also play an important role for our expansion plans in Central Europe.

- We have also a positive development in the Chinese market with increased manufacturing volumes to telecom industry, Mr Lindbäck says.

Measures for increasing sales volumes
The recession in economy with a substantially weakened industrial business cycle, was of course noticed in Lesjöfors order bookings.

- We had to adjust to the current market situation and cut costs, which unfortunately meant cut backs in personnel in some areas. After these measures the costs are now balanced and we are solid for the future, Mr Lindbäck says. We also count on further expansion of our business area chassi springs for the aftermarket where we have had a very good development in the UK, Germany and several other markets for many years.

To increase sales volumes, Lesjöfors has reorganized to put as much staff as possible in sales activities.

Expansion is to come
CEO Lindbäck anticipates a bright future:

- Even if I think we will experience recession for another time to come; our customers, employees and share holders can have good expectations. Lesjöfors is a solid company with good finances, endurance and favourable spread in business. Lesjöfors will expand and step by step win shares of the market. Notice, that about one third of the company is growing, despite of the current recession in industry.

About Lesjöfors
Lesjöfors is an international full-range supplier of e.g compression springs, torsion springs, tension springs, gas springs, standard springs and bespoked springs, wire forms and strip components. Lesjöfors was established in 1675.
Spring manufacture started in 1852. These days, Lesjöfors is one of Europe's leading manufacturer of spring products.