Nära samverkan gav fjäderlösning för lösa lastbilshjul

Fjädertillverkaren Lesjöfors har medverkat i ett innovationsprojekt där ett lås för hjulmuttrar på lastbilar tagits fram. Den nyskapande tråddetaljen hindrar lastbilshjul från att ramla av med en enkel och återanvändningsbar anordning.

Lesjöfors Industrifjädrar i Nordmarkshyttan kontaktades av innovatören Jonas Flädjemark från Flädjemark Sports med en förfrågan om hjälp att utveckla ett nytt hjulmutterlås för lastbilar. Kravet var att produkten skulle kunna monteras och avmonteras utan specialverktyg på vilket verkstad som helst. En annan viktig faktor var hållbarhet med en lång livslängd för produkten.

Prestigelöst och professionell process

En grundidé för produkten fanns, men behövde utvecklas. Medarbetare i Nordmarkshyttan involverades och utarbetade förslag som förbättrade tråddetaljen både funktions- och tillverkningsmässigt. Resultatet blev ett lås, Nutblock, helt i rostfritt stål.

- Att låta tillverkaren av ens innovation komma in tidigt i processen innebär att man inte behöver göra om saker och ting flera gånger och håller både ner kostnader och arbetstid. Sen är det också så att ju fler som tänker runt den färdiga produkten, gynnar slutresultatet. Detta gäller särskilt om man som i Nordmarkshyttan jobbar helt prestigelöst och oerhört professionellt. Man kände sig verkligen trygg som innovatör, då jag inte sökte det färdiga patentet förrän vi var säkra på funktion och design av hjulmutterlåset, säger Jonas Flädjemark.

Lanserad på den europeiska marknaden

En positiv sidoeffekt i arbetet med Nutblock var att med några små justeringar i tillverkningsprocessen så kan låset anpassas till vilken fälg/bultmönster som helst. Distributionsavtal av produkten har skrivits med Safety Seal Europe som samarbetar med de flesta ledande verkstadskedjorna för däck och fälg i Europa.

Om oss

Lesjöforskoncernen är en global aktör med marknadens bredaste sortiment av fjädrar samt stansade och pressade detaljer. Med en unik expertis inom högteknologiska, kundanpassade lösningar samt stor och flexibel tillverkningskapacitet är Lesjöfors sedan många år fjäderpartner till kunder i vitt skilda branscher. Lesjöfors består av ett trettiotal tillverkande och säljande bolag i ett flertal länder. Tack vare ett långsiktigt och målmedvetet arbete som innovativ problemlösare växer koncernen kontinuerligt med god lönsamhet, både organiskt och genom förvärv. Lesjöfors ägs Beijer Alma, noterat på Stockholmsbörsen.