Stark tillväxt och stigande effektivitet första halvåret

Lesjöforskoncernens marknader har återhämtat sig snabbare än förväntat. Det har resulterat i en mycket positiv ökning av orderingången. De målmedvetna satsningarna fortsätter därmed.

Under första halvåret 2010 har Lesjöforsgruppens fakturering ökat med cirka 18 procent med jämförbara valutakurser och orderingången har ökat med cirka 25 procent. Faktureringen uppgår till 672 Mkr jämfört med 566 Mkr föregående år.

Inom Lesjöfors har förbättringar skett i samtliga verksamhetsområden. Den ökade försäljningen i kombination med lägre kostnader i relation till volym medför att koncernens konkurrenskraft väsentligt förbättrats.

Långsiktiga satsningar
Grunden för framgången är en bra produkt- och marknadsmix kombinerat med en långsiktig satsning på kundservice och en hög tekniknivå. Lesjöfors fortsätter de målmedvetna satsningarna på kundservice, teknik och marknadsinvesteringar med målsättningen att växa mer än marknaden.

- Återhämtningen i ekonomin har gått betydligt snabbare än vi förväntat. Vi har haft beredskap och på ett bra sätt kunnat följa med och ökat våra leveransvolymer med bibehållen god leveransservice. Vår bedömning är att marknaden fortsätter att växa om än i en mer dämpad takt, säger koncernchef Kjell-Arne Lindbäck.

Kina i fokus
Lesjöfors har starka ambitioner att öka sitt produkterbjudande på den snabbt växande kinesiska marknaden.
- Vi har haft en mycket god orderingång på den lokala marknaden och vi arbetar nu för att bredda tekniknivån till att omfatta både pressade detaljer och trådfjädrar. Med bas i framförallt våra befintliga kunders verksamhet i Kina kommer vi att successivt utöka vårt lokala erbjudande, säger Kjell-Arne Lindbäck.

Strong growth and rising efficiency so far
The Lesjöfors Group's markets have recovered faster than expected. This has resulted in a very positive order increase. The established business and investment plans continue thus.

During the first half of 2010, the Group´s billing increased by about 18 per cent with comparable exchange rates and new orders have increased by about 25 per cent. Sales amounted to 672 MSEK compared with 566 MSEK last year.

Within the Group, improvement is shown in all areas. The increase in sales combined with lower costs relative to volume, means that the Group's competitiveness has improved substantially.

Long-term investments
The key to success is a good product and market mix, combined with a long-term commitment to customer service and a high technology level. Lesjöfors continues the conscious improvements of customer service, technology and market investments with the objective to grow more than the market.

“The economy has recovered much faster than we expected. We have had unused production capacity and in a good way been able to increase our production volumes with a continued good delivery service. Our belief is that the market will continue to grow but at a more moderate pace", says CEO Kjell-Arne Lindbäck.

China in focus
The Lesjöfors Group has strong ambitions to increase its product selection in the rapidly growing Chinese market.
“We have had a very good order intake in the local market and we are now working to broaden the technological capacity to include both pressings and wire springs. With our base in existing clients' business in China we will gradually expand our local offering", says Kjell-Arne Lindbäck.