Stort sug efter fordonsfjädrar i Ryssland

Visste du att Lesjöfors är en av de ledande leverantörerna av chassifjädrar och gasfjädrar till fordonsindustrin i Ryssland och närliggande länder? Under två intensiva dagar 6-7 april 2019, deltog Lesjöfors representanter på en myllrande mässa i Kazakstan som gav mycket positiva resultat.

Lesjöfors ryska verksamhet finns i Podolsk som ligger i Moskvaregionen. Från det 2 500 kvadratmeter stora lagret levereras fjädrar till återförsäljare inom fordonsindustrin. Här finns stora volymer av bland annat chassifjädrar, gasfjädrar, bladfjädrar och u-formade bultar.

Nätverk av lokala distributörer

Lesjöfors kunder finns över hela Ryssland, Kazakstan och Vitryssland så transportsträckorna är enorma. I varje land jobbar vi med lokala distributörer som levererar fjädrar till återförsäljarnas lager. En typisk kund är ett grossistföretag med egen lager, stort sortiment av reservdelar samt ett omfattande säljnätverk. De flesta är online-företag och leveranser sker i princip dagligen till dessa kunder.

Välbesökt fordonsmässa i Kazakstan

Den 6-7 april 2019 deltog Lesjöfors i Phaeton Expo, en specialmässa för fordonskomponenter i Shymkent, Kazakstan. Shymkent är Kazakstans näst största stad och utgör ett stort centrum för bland annat industriföretag. Mässan hålls vartannat år och detta var första året i Shymkent.

Företag från nästan femton länder fanns representerade i den stora mässhallen. Bland dem fanns globala tillverkare och leverantörer av bildelar, smörjmedel och utrustning till servicecenter för personbilar. I Lesjöfors monter trängdes oräkneliga besökare från bilverkstäder, Phaetons egna kunder, ägare av butikskedjor och butiker samt inte minst gedigna bilentusiaster.  Besökarna kom från när och fjärran, även från andra länder som Uzbekistan och Kirghistan.

Massivt intresse och många förfrågningar

I Lesjöforsmontern visade representanterna Konstantin Breze and Sergey Chumakov upp utvalda delar från sortimentet av storsäljande chassifjädrar och gasfjädrar. Intresset var stort:

- Besökarna var intresserade av hela kedjan; från tillverkningsprocesser, garantier och  tillgänglighet till hur köpprocessen och leveranser fungerar. Vi är verkligen jättenöjda med vår medverkan, säger Sergey Chumakov, marknadsansvarig för Lesjöfors Springs LCC i Ryssland.

Fjäderseminarium och intressanta frågeställningar

Mässan erbjöd även ett brett utbud av seminarier för att ge både stora och små företag matnyttig information och inspiration. Lesjöfors höll även i ett seminarium för att sprida kunskap om funktioner och fördelar med företagets fjäderprodukter.

- Mässan är en unik plattform för att interagera med kunder och leverantörer. Det hjälper kunder att orientera bland det stora utbud som finns från leverantörer och utveckla sina verksamheter. Vi ser stora fördelar med att delta i sådana specialmässor för den ryska fordonsmarknaden och det hjälper oss att göra Lesjöfors varumärke känt i vår del av världen, säger Konstantin Breze, chef för Lesjöfors i Ryssland.

Lesjöfors kommer även att delta vid en mässa i Jekaterinburg i Ryssland den 6 och 7 juni.

Erik Kolsrud Aas
Marketing Director Lesjöfors Group, Industrial Division
erik.kolsrud.aas@lesjoforsab.com
+47 22 905701

Lesjöfors är en ledande fjädertillverkare med internationellt välkända kunder. Produkterna efterfrågas på många marknader, i vitt skilda branscher. Sortimentet av fjädrar och stansade banddetaljer har en unik räckvidd, där ett av marknadens största utbud av standardfjädrar kombineras med högteknologiska, kundanpassade lösningar. Tillverkning och säljkontor finns i flera europeiska länder, Asien, USA och Mexiko.

Vi ser stora fördelar med att delta i sådana specialmässor för den ryska fordonsmarknaden och det hjälper oss att göra Lesjöfors varumärke känt i vår del av världen.
Konstantin Breze, chef för Lesjöfors i Ryssland