Unik fjädrande koppling för finskt stålvalsverk

För en koppling i den tyngsta klassen i ett av Ovakos finska stålvalsverk har Lesjöfors tillverkat fjädersegment i profilerat speciallegerat fjäderstål. En produktion som kännetecknats av mycket höga krav på precision och form.

Ovako är en ledande europeisk producent av långa stålprodukter till rullningslager för den tunga fordons-, bil- och verkstadsindustrin. Produktionen omfattar låglegerat stål och kolstål i form av stång, valstråd, rör, ringar och förkomponenter.  Bolaget har 16 produktionsenheter och ett flertal säljbolag i Europa och USA.

Kompetens och kapacitet för specialprojekt
Till företagets stålvalsverk i finska Imatra har Lesjöfors tillverkat fjädrande kopplingssegment, avsedda för en jättelik koppling i tillverkningsprocessen. Kopplingen är cirka 2,5 meter i diameter. Segmenten bildar en cirkel och utgör en viktig del av kopplingens funktion. Fjädersegmenten är tillverkade av specialbeställt profilerat fjäderstål i dimensionen 16 x 22 mm för att passa i konstruktionen.
- Den ovanliga konstruktionen, med mycket höga krav på precision och form, gör att Lesjöfors är en av få fjädertillverkare i världen med kunskap och kapacitet att utföra ett så avancerat jobb, säger Marko Leinonen, kundansvarig för affären på Lesjöfors Springs Oy i Åbo.

Nöjd kund
Ovako är mycket nöjda med sin produkt.
- Lesjöfors har kunnat utforma och producera en produkt som helt uppfyller våra krav. Vi rekommenderar gärna ett samarbete med Lesjöfors till andra företag, säger Osmo Hänninen, tekniska chefen på Ovako i Imatra.

Tailor-made coupling sections for Finnish steel producer

Lesjöfors has produced spring sections in super-alloy materials for one of the heavier interconnections in one of Ovako´s Finnish steel mills. A production characterized by very high demands of precision and shape.

Ovako is a leading European long special steel products company whose customers mainly operate in the heavy vehicle, automotive and engineering industry. The production covers low alloy steels and carbon steels in the form of bars, wire rod, tubes and rings. Ovako has 16 production units and several sales companies in Europe and North America.

Skills and capacity for customized projects
For Ovako´s steel mill in Imatra, Finland, Lesjöfors has produced spring coupling sections, used in a giant interconnection in the manufacturing process. The interconnection is about 2.5 meters in diameter. The sections form a circle and constitute an important part of the function. The spring sections are made out of customized profiled spring steel in the dimension 16 x 22 mm to fit in the construction.
“The unusual construction with very high demands of precision and shape, make Lesjöfors one of few spring suppliers in the world with skills and capacity to perform such an advanced project”, says Marko Leinonen, customer responsible for the Ovako project at Lesjöfors Springs Oy in Turku.

Satisfied customer
Ovako is content with their product.
“Lesjöfors has designed and produced a product that fully meets our requirements. We gladly recommend working with Lesjöfors to other companies", says Osmo Hänninen, Technical Manager at Ovako in Imatra.