15 framgångsnycklar till lyckat ledarskap

Boken guidar dig till ledarskap och visar att samspelet mellan extern vd och ägare är en process. Ju mer förberedd man är desto större möjlighet har man att lyckas. En extern vd kan vara en lösning på att skapa tillväxt i svenskt näringsliv menar författarna Agneta Olsson och Annika Hall.

- Det är en bok inom segmentet management som ringar in vilka spelregler du måste känna till både som ägare och extern vd innan du kliver på ett uppdrag. Om man tar till sig det som sägs i boken vågar vi påstå att förutsättningarna är goda för att samspelet lyckas. Bolaget, ägaren och även den externa vd:n får därmed den utveckling de så väl förtjänar, säger Agneta Olsson, författare till Extern VD- Så Lyckas du.

- För att lyckas med uppdraget som extern vd eller ledare i ett ägarlett bolag behöver man inte bara kunskap om företaget fungerar rent affärsmässigt. Det behövs också förståelse för subtila dimensioner som är kopplade till ägarna: vad vill de med sitt företag, vilka är deras värderingar, hur starkt är deras känslomässiga band till företaget? Extern VD – så lyckas du, ger dig framgångsnycklarna, säger Helga Laurin, förläggare på Liber.

Om boken:
Företagen i Sverige består idag till 98,5% av ägarledda företag och många av dem står inför ett generationsskifte. Ibland finns nästa vd inom ägarkretsen eller inom familjen, men för många finns ingen lämplig vd-kandidat. Risken är då stor att ägaren istället lägger ner verksamheten hellre än att sälja till en ny ägare. Att rekrytera en extern vd gör det möjligt för ägaren att behålla företaget utan att själv behöva ansvara för den operativa driften. Men att vara extern vd i ett företag där ägarna tidigare varit i den operativa ledningen innebär stora utmaningar både för den nya vd:n och för ägarna.

Extern VD – så lyckas du, innehåller 15 framgångsfaktorer som skapar goda förutsättningar för ett givande samspel mellan extern vd och ägare. En tydlig struktur, konkreta tips och råd samt många exempel gör boken praktiskt användbar för både vd och ägandeposition men även för de som arbetar med ledningsfrågor i ägarledda företag.

Om författarna:
Agneta Olsson har lång karriär inom svenskt näringsliv bla. som marknadschef på Santa Maria, Coop och även som extern vd i ett ägarlett bolag. Idag driver hon bolaget Chair AB och hjälper ägare att ”släppa taget” och att framgångsrikt genomföra en succession för att ta bolaget till nästa nivå.

Annika Hall är docent i företagsekonomi. Under många år arbetade hon som lärare och forskare vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping. Annika har arbetat med rådgivning till ägarledda företag i över femton år. Sedan 2013 är hon anställd som affärsrådgivare hos Grant Thornton, med speciellt fokus på ägarförändringar och ägarstyrning i ägarledda företag.

Fakta:
Titel: Extern VD, så lyckas du
Författare:
Agneta Olsson & Annika Hall
Förläggare: Helga Laurin

ISBN: : 978-91-47-12231-8

Utgivningsdatum: 21 september 2016

För intervju eller recensionsexemplar kontakta: Helena Walfridsson, presskontakt för Liber, på mobil: 073-663 76 12, helena@editk.se eller Jonna Cornell, marknadsansvarig på Liber, på mobil: 070-540 61 10, jonna.cornell@liber.se

Liber AB etablerades 1973 och är ett av Nordens största läromedelsförlag. Vi vill inspirera till ett gränslöst lärande med en bred utgivning av såväl tryckta som digitala läromedel och utbildningsmaterial för utbildningsmarknaden och professionella yrkesutövare. Besök www.liber.se

Snabbfakta

Agneta Olsson, författare till Extern VD- Så Lyckas du.
Helga Laurin, förläggare på Liber