4 steg till ökad lönsamhet genom nya målgrupper

LASS handlar om att med öppet sinne våga granska dina egna så kallade sanningar om kunder, gamla och nya erbjudanden, lösningar och sättet du kommunicerar med kunderna på via säljarna och din PR. LASS-metoden - Look, Ask, Solve, Sell - handlar om att inkludera utan att exkludera. Den ger dig en praktisk matris för att vrida och vända på frågorna så att svaren blir värdefulla och kan omsättas i lönsamma affärer. Metoden är ett värdefullt tillskott i verktygslådan för alla som jobbar aktivt med affärsutveckling.

På alla marknader finns det gott om osynliga kunder, som det gäller att hitta och synliggöra. Ofta finns det ju en hel värld alldeles framför oss som vi inte ser för vi inte har tittat. Hittar vi dessa kunder skapar det mervärde och nöjdhet för både kunderna och marknaden, säger Kajsa Lindroth, förläggande redaktör på Liber.

Om boken:
LASS is more vänder sig till framgångsrika företag som vill utvecklas vidare. Här presenteras LASS-metoden som hjälper företag att hitta nya lönsamma kundgrupper. Se var det växer i din bransch, fråga vad kunderna egentligen vill ha och leverera lösningen på deras problem.

I de flesta branscher står kvinnor för 80 procent av köpbesluten, och i västvärlden ökar andelen 55-plussare med god ekonomi och spenderbyxor. Ännu en växande grupp är nya svenskar som har andra önskemål och behov av lösningar. För företag som vill bli ännu mer framgångsrika finns det stor potential i att hitta dessa gruppers behov där den dolda köpkraften finns.

Om författarna:
Tatiana Butovitsch Temm är journalist och kommunikationsstrateg och arbetar med kommunikations- och innovationsfrågor i och med industrin.

Camilla Tonnqvist Palmertz är civilingenjör inom maskinteknik från Chalmers och produktutvecklare med mångårig bakgrund i bilindustrin.

Tillsammans driver de affärsutvecklingsföretaget Ampersand.

Fakta:
Titel: Lass is more
Författare: Tatiana Botovitsch Temm, Camilla Tonnqvist Palmertz
Förlag: Liber AB
Format: Mjukband
ISBN: 978-91-47-12264-6

För intervju eller recensionsexemplar kontakta:

Jonna Cornell, marknadschef, tel: 073-673 12 44, mail: jonna.cornell@liber.se.

Liber är ett av Sveriges ledande förlag. Genom samarbete med de främsta forskarna och författarna erbjuder vi läromedel, kurslitteratur och managementlitteratur av hög kvalitet. Med målet att alla ska lyckas med sina studier står vi för kunskap som gör skillnad – genom hela livet.

Kajsa Lindroth, förläggande redaktör på Liber