• Liber AB/

Årets rektor och succéskolan släpper bok om hur prioriterad elevhälsa skapar robusta skolor

Genom att prioritera arbetet med elevhälsa kan man skapa en skola där både elever och personal trivs, utvecklas och mår bra. Visättraskolans resa från att vara en bortvalsskola i kris till att bli en skola som präglas av kunskap, trygghet och trivsel dokumenteras nu i boken Elevhälsa i praktiken – Hur gör vi?, utgiven av Liber, för att göra fler skolor till framgångssagor.

Det är en av de bästa skolorna jag har varit på under mina nio år på Skolinspektionen och då har jag ändå varit på ungefär 250 skolor, säger Kjell Gyllenswärd, utredare Skolinspektionen till Huddinge direkt 2019-02-06.

Semira Vikström, rektor på Visättraskolan, prisades av Lärarförbundet och Lärarstiftelsen till Årets rektor 2020. Tillsammans med sina biträdande rektorer Erik Hall och Dounya Hayyoun samt Ingrid Hylander, legitimerad psykolog och docent i pedagogik, berättar de i boken Elevhälsa i praktiken – Hur gör vi? om arbetet med att bygga upp en prioriterad elevhälsa.

– Vi är alla en del av elevhälsan. Vi behöver komma bort från det isolerade elevhälsoteamet, och involvera all personal i arbetet med en prioriterad elevhälsa, säger Semira Vikström.

Författarna ger konkreta tips och framgångsfaktorer på hur man kan gå från ord till handling i att skapa en elevhälsa som genomsyrar hela verksamheten. Boken vänder sig till dem som är verksamma inom skolan och som är intresserade av konkreta exempel på skolutveckling som gör skillnad och där man genom systematiskt arbete lyckas göra en positiv vändning.

Det här är en viktig bok där du får veta hur ni kan göra elevhälsoarbetet till något glädjefyllt som omfamnar alla elever och all personal, säger Maria Granler, segmentsansvarig för kompetensutveckling på Liber. Dessutom ger författarna reflektionsfrågor som utgångspunkt för kollegialt lärande i arbetslag. På så sätt blir det enkelt för skolor att utveckla elevhälsoarbetet på sin egen skola. Kom ihåg att vi alla är en del av elevhälsan!

ISBN: 978-91-47-13672-8

För intervju eller recensionsexemplar, kontakta:
Gunilla Martinsson, marknadsansvarig på Liber, gunilla.martinsson@liber.se

Liber är ett av Sveriges ledande utbildningsföretag. Genom samarbete med de främsta forskarna och författarna erbjuder vi läromedel, kurslitteratur och managementlitteratur av hög kvalitet. Med målet att alla ska lyckas med sina studier står vi för kunskap som gör skillnad – genom hela livet.

Det är en av de bästa skolorna jag har varit på under mina nio år på Skolinspektionen och då har jag ändå varit på ungefär 250 skolor.
Kjell Gyllenswärd, utredare Skolinspektionen till Huddinge direkt 2019-02-06
Semira Vikström, författare och rektor
Det här är en viktig bok där du får veta hur ni kan göra elevhälsoarbetet till något glädjefyllt som omfamnar alla elever och all personal. Dessutom ger författarna reflektionsfrågor som utgångspunkt för kollegialt lärande i arbetslag. På så sätt blir det enkelt för skolor att utveckla elevhälsoarbetet på sin egen skola. Kom ihåg att vi alla är en del av elevhälsan!
Maria Granler, segmentsansvarig för kompetensutveckling på Liber