Bli en mer framgångsrik ledare med boken Uppdrag mellanchef

Helena Källermans debutbok ”Uppdrag mellanchef” baserar sig på iakttagelser och egna erfarenheter som mellanchef inom både svenskt och internationellt näringsliv. Boken presenterar en sjustegsmodell som hjälper dig att få överblick över vad du ska prioritera i ditt jobb som mellanchef.

- Mellanchefen har en av arbetslivets mest spännande och utmanande positioner. En mellanchef har fortfarande möjligheten att gå in och arbeta operativt, men har också den fantastiska möjligheten att vara den som förestår en enhet och är med och leder utvecklingen, säger Helena Källerman.

- Boken Uppdrag mellanchef har ett tydligt fokus på mellanchefens vardag – i praktiken. Vad man behöver kunna, förstå och hur olika saker i organisationen påverkar chefsrollen. Jag hoppas och tror att den kommer att vara ett stort stöd i mellanchefens dagliga arbete, säger Helga Laurin, förläggare på Liber.

Om boken:
”Uppdrag mellanchef” hjälper dig som nybliven mellanchef att snabbare komma in i ditt uppdrag, göra rätt prioriteringar, förstå din omgivning och på så sätt bli framgångsrik i ditt ledarskap. Boken berättar om praktiska saker att ta med dig på vägen. Ledarskap är något du lär dig genom att göra. Genom att våga. Ledarskap är det som sker när du tar dig tid att förstå människorna omkring dig. När du ser mönstren i ageranden och beteenden. När du förstår din kontext. Boken vänder sig till både nytillträdda mellanchefer och rekryterare.

Bokens kapitel baseras på sju viktiga steg i mellanchefens vardag:
1. Uppdraget (ha koll på uppdraget, det styr din vardag)
2. Organisationsstrukturer (Organisationens utformning är en grundpelare för din chefsvardag och en av grundstenarna vid verksamhetsbyggande. Strukturen formar människorna som jobbar i den och påverkar hur människor agerar.)
3. Intressenterna (Du behöver förstå, interagera och gilla människor för att din vardag som chef ska bli rolig och inspirerande. Ett allmänt intresse för människor, beteenden och mellanmänskliga relationer är en förutsättning för att du ska bli en bra ledare.)
4. Kultur och strategi  (Som mellanchef kommer du att påverkas av kulturen i din verksamhet, och strategin för den. Kapitlet reder ut begreppen och visar hur det påverkar din vardag.)
5. Kommunikation och information (Varför detta prat om prat? Kapitlet belyser vad du kan behöva tänka på när det kommer till pratandet och mötandet.)
6. Struktur, aktiviteter och kreativitet (Chefskapet handlar om att designa strukturer, sätta upp mål och om system: att ha kontroll över det som sker. Samtidigt kan för mycket struktur döda kreativiteten.)
7. Ta kommandot (Ta medvetna beslut och i största möjliga mån fokusera på det som leder till att du levererar på ditt uppdrag.)

Om Helena Källerman
Helena Källerman har lång erfarenhet som chef i olika nivåer och har varit mellanchef på flera stora företag, däribland Läkare utan gränser, Hewlett-Packard och Sweco. Hon har ledarerfarenheter från både svenskt och internationellt näringsliv, ideella organisationer samt styrelseuppdrag och har varit VD inom Sweco-koncernen de senaste fem åren. Idag är Helena Källerman ledarskapskonsult och håller även på att utveckla en ledarskapsutbildning för chefer på utlandsuppdrag.

I ”Uppdrag mellanchef” intervjuas företagsledarna:
Per Adolfsson, vd Sverige Bisnode, Eva Danielsson, gruppchef Ipsos AB, Lars Petterson, koncernchef NeXus, Maria Ågren, gd Transportstyrelsen, Ann Hellenius, IT-direktör Stockholms stad, Sören Hed, vd Sweco Structures AB, Caroline Aarehult, vd Skanska Fastigheter AB, Ulrika Eriksson, försäljningsdirektör och vice vd Apoteket AB, Anette Hansson Ahl,
vd holmgrenhansson Advokatbyrå.

Fakta:
Titel: Uppdrag mellanchef
Författare: Helena Källerman
Förlag: Liber
Utgivningsdatum: 24 augusti 2016
Format: Mjukband, trådbunden
ISBN: 47-12212-7

För intervju eller recensionsexemplar kontakta: Helena Walfridsson, presskontakt för Liber, på mobil: 073-663 76 12, helena@editk.se eller Jonna Cornell, marknadsansvarig på Liber, på mobil: 070-540 61 10, jonna.cornell@liber.se

Liber AB etablerades 1973 och är ett av Nordens största läromedelsförlag. Vi vill inspirera till ett gränslöst lärande med en bred utgivning av såväl tryckta som digitala läromedel och utbildningsmaterial för utbildningsmarknaden och professionella yrkesutövare. Besök www.liber.se

Snabbfakta

Helena Källermans debutbok ”Uppdrag mellanchef” baserar sig på iakttagelser och egna erfarenheter som mellanchef inom både svenskt och internationellt näringsliv. Boken presenterar en sjustegsmodell som hjälper dig att få överblick över vad du ska prioritera i ditt jobb som mellanchef.

Mellanchefen har en av arbetslivets mest spännande och utmanande positioner. En mellanchef har fortfarande möjligheten att gå in och arbeta operativt, men har också den fantastiska möjligheten att vara den som förestår en enhet och är med och leder utvecklingen
Helena Källerman
Helga Laurin, förläggare på Liber