Byråkratins segertåg in i framtiden

Byråkrati är för många ett glåpord som används vid missnöje över ineffektiva processer. Men enligt professor Alexander Styhre finns det tydliga tecken på att byråkratin håller på att ta revansch. Nu lanserar Liber hans nya bok Byråkrati – om begreppets egentliga roll i samhället.

Byråkratin är den vanligaste organisationsformen i samhället. Det är också den kanske mest kritiserade. Byråkratier framställs ofta som stelbenta miljöer med ineffektiva handläggare. Med denna bok vill Alexander Styhre ge en mer balanserad och rättvisande bild av den roll byråkratimodellen har haft och alltjämt har i dagens samhälle.

– Det är väl inget ämne som uppfattas som supercoolt direkt. Men det är ett väldigt centralt begrepp inom organisationsteorin och jag ville skriva en lättläst bok som betonar de många positiva aspekterna kring byråkrati samt skildrar dess historia och framtid, säger Alexander Styhre.

I en alltmer globaliserad värld anser Alexander Styhre att byråkratin får en både förstärkt och förändrad roll. I tider av internationalisering uppstår behov av att samordna och reglera. Det uppkommer fler så kallade samarbetsorganisationer över landsgränserna med EU som talande exempel. Och efterfrågan på kontrollorganisationer, med uppgift att kontrollera att företag är effektiva och lönsamma, ökar.

I boken visas hur byråkratin har gett upphov till nya organisationsformer. Inom organisationsteorin har man på senare år börjat tala om ”postbyråkratiska organisationer”. I det avslutande kapitlet behandlas framtidsutsikterna för byråkratibegreppet.

– Med min bok vill jag bidra med en öppnare syn på byråkrati, dess för- och nackdelar. Boken är kortfattad och i lättläst kondenserat format. Man ska läsa min bok för att skaffa sig nya perspektiv på vad byråkrati är och begreppets roll i då-, nu- och framtid, säger Alexander Styhre.

Om författaren:
Alexander Styhre är professor vid Chalmers Tekniska Högskola i Göteborg. Kontakt: alexander.styhre@chalmers.se

Titel: Byråkrati – teoretiker, kritiker och försvarare
ISBN: 978-91-47-08916-1