CSR – motorn i den ekonomiska omstarten

Är det möjligt för företag att bidra till ett bättre samhällsklimat och minskad miljöförstöring, och samtidigt fortsätta att vara lönsamma? Svaret är ja, menar författaren Per Grankvist i sin aktuella bok CSR i praktiken som Liber nu lanserar. Genom boken vill han få företagare att inse att det finns mycket pengar att tjäna på att jobba med miljöfrågor och på olika sätt ta ett socialt ansvar.

När andra böcker använder teoretiska modeller och akademiska resonemang som utgångspunkt för sina resonemang visar Per Grankvist, med över hundra konkreta exempel hur företag i olika storlek gjort för att förena hållbarhet och lönsamhet. – Det finns en vanföreställning om att det kostar pengar att ta ansvar i samhället och driva företag på ett miljövänligt sätt. Jag vill avliva den myten genom att visa konkreta exempel på hur företag redan idag jobbar med CSR-frågor som ett sätt att tjäna mer pengar, minska sina kostnader och öka sin konkurrenskraft, säger Per Grankvist, chefredaktör för affärstidningen på nätet CSR i praktiken.se och rådgivare till flera svenska storföretag. Per Grankvist tror inte att den finanskris som drabbade världen hösten 2008 var en del av en cyklisk konjunkturnedgång, utan att det vi sett är en omstart av näringslivet i en omfattning vi ännu inte anar. Branscher kommer att omstruktureras helt, vissa företag kommer att gå under medan andra kommer att växa sig än starkare. – Det kan synas som om vi befinner oss mitt i två kriser; en ekonomisk kris till följd av att kreditsystemen inte fungerar som de gjort tidigare, och en ekologisk kris till följd av att klimatsystemet inte fungerar som det gjort tidigare. Men det är inte två kriser, utan snarare två sidor av samma kris, som orsakats av allt för kortsiktigt tänkande. Genom att visa hur företag kan ta mer socialt ansvar och minska sin miljöpåverkan och samtidigt spara pengar hoppas jag att både små och stora företag ska inspireras till vidare CSR-arbete. Läs mer på www.csripraktikenboken.se För pressbilder på Per Grankvist, besök www.csripraktikenboken.se/?page_id=75 Om författaren: Per Grankvist är journalist och chefredaktör för affärstidningen CSR i praktiken.se Han är rådgivare till flera svenska storföretag i CSR-frågor och en populär föreläsare om hållbar affärsutveckling, bland annat vid IFL vid Handelshögskolan i Stockholm. Kontakt: kontakt@pergrankvist.se, 073-5000 600 Fakta om boken: Titel: CSR i praktiken ISBN: 978-91-47-09029-7 Rek. internetpris: 263 kronor