Dags att byta spelstrategi

Surdegar finns i alla organisationer. Det kan handla om hopplösa projekt, märkliga affärer eller beslut som mörkats. Ledningen blundar och hoppas att problemen ska försvinna av sig själva. Plötsligt går det inte längre och man utser en ansvarig för att hantera en situation som inte har någon bra lösning, bara flera mer eller mindre dåliga. Någon blir sittande med Svarte Petter. Om detta handlar boken Ledningen spelar Svarte Petter, som Liber nu lanserar.

– En bank öppnar för diskussion om bonusar, ett stort företag har gått i konkurs och en organisation stämmer en annan – så ser affärstidningarnas rubriker oftast ut. Hade det inte varit smartare att ta bonusdiskussionen internt i ledningen innan media tar en ledande roll i debatten? Och den där konkursen kanske kunde ha undvikits om ledningen lyssnat på omvärldssignalerna och ändrat inriktning i tid. Tänk om det hade varit så enkelt som att någon ifrågasatt den gängse uppfattningen, säger författaren Birgitta Wikmark. Ledningen spelar Svarte Petter är skriven för alla med erfarenhet av ledningsarbete. Boken bygger på intervjuer med ledningspersoner som beskriver verkliga Svarte Petter-situationer. Vad var det som hände – och varför blev det som det blev? Boken blandar humor och ruggiga exempel för att inspirera till bättre ledning och effektivare hantering av frågorna man helst vill glömma. – Förutom att Svarte Petter-metaforen kan bli ett användbart verktyg att använda i vardagen, så får läsaren ett titthål in i ledningsgruppen hos en rad företag och organisationer, säger Birgitta Wikmark. Om författaren: Birgitta Wikmark har bred erfarenhet från näringslivets toppskikt, i egenskap av vd, styrelseproffs och affärsutvecklare. Hon har tidigare skrivit inspirationsboken Pussa grodan, om kvinnligt ledarskap, tillsammans med Marja-Leena Agri. Kontakt: birgitta@wikmark.se, 0702-42 32 28 Fakta om boken: Titel: Ledningen spelar Svarte Petter ISBN: 978-91-47-09476-9 Rek. internetpris: 200 kronor