Dags för chefen att se gruppen TROTS alla individer!

Folk är trötta på att det alltid talas om individuella prestationer när de flesta verksamheter presterar i grupp. Det menar chefscoachen Carina Lätt som skrivit handboken Att coacha grupper som Liber nu lanserar.

Att coacha grupper handlar om att frigöra grupper och gruppmedlemmars egen potential genom gruppcoachning och genom att fokusera på mål och lösningar för utveckling av grupper. Det handlar om att sätta igång en lär- och utvecklingsprocess som bygger på tron att gruppen själv har de resurser som bäst lämpar sig för att utveckla gruppen.

– Det finns mycket att vinna på att se bortom enskilda individer och rikta uppmärksamheten mot gruppen i sin helhet. Att coacha i grupp ger synergieffekter och innebär att resurser utnyttjas bättre. 1 +1 blir 3 eller mer. En grupps gemensamma kraft är större än summan av individuella prestationer, säger Carina Lätt.

Att coacha grupper är den första boken på svenska i ämnet. Den vänder sig i första hand till chefer och ledare, men kan även användas av konsulter, coacher, handledare, personaltjänstemän och andra som i olika sammanhang arbetar med (utveckling av) grupper.

– Idag är intresset för gruppcoachning skyhögt bland chefer och coacher. De två största anledningarna är dels ökade krav på bättre resultat och prestationer, dels att det är billigare för företag som tar in en extern coach att låta coachen ta sig an en hel grupp än att coacha varje individ enskilt, säger Carina Lätt.

Om författaren:
Carina Lätt har mångårig erfarenhet som konsult och arbetsledare inom personalområdet samt som chefscoach och utvecklingsledare för chefer i privat och offentlig sektor. Hon är internationellt certifierad coach (ACC-nivå enligt ICF), beteendevetare och har vidareutbildning inom KBT.
Kontakt: carina.latt@chefskonsulten.se

Titel: Att coacha grupper