Delat ledarskap är dubbel framgång!

Det finns olika sätt att organisera chefskap på – enligt gamla traditionella ledarskapsmallar eller på nya, progressiva och innovativa vis. Författarna till boken Chefer i samarbete – om delat och utvecklande ledarskap, som nu ges ut av Liber, anser att organisationer bör erbjuda alternativa vägar till ett framgångsrikt ledarskap.

– Det har varit sällsynt roligt, intressant och stimulerande att forska om delat ledarskap och komma underfund med dess olika skepnader, varianter och möjligheter, säger Marianne Döös, som skrivit boken tillsammans med Lena Wilhelmson och Tomas Backström.

Det är viktigt att ha kvalitet i den löpande verksamheten, men också att kunna ställa om, ändra inriktning och arbetssätt. Krav som ständigt ökar. I boken kan man läsa om hur chefer gör och tänker när de gemensamt löser sina chefsuppgifter, och om vad medarbetarna tycker. Chefer berättar om hur delat ledarskap inleds och om vikten av att hitta sin egen väg.

– Kunskaper kring detta bidrar till ett pedagogiskt ledarskap. Med det menar vi både att lyhört stödja medarbetarnas utveckling och att organisera vardagsarbetet så att förutsättningar för att nå goda resultat skapas. Ett förutsättningsskapande ledarskap skulle man kunna säga, säger Marianne Döös.

Om författarna: Marianne Döös och Lena Wilhelmson är verksamma vid Stockholms universitet och Tomas Backström vid Mälardalens högskola. Författarna har många års erfarenhet av forskning i organisationer, speciellt med fokus på lärande, kreativitet, ledarskap och organisatorisk utveckling. Boken bygger på forskning och erfarenheter som de fått genom möten med chefer i olika sammanhang.

Kontakt: marianne.doos@ped.su.se, 08-163159, 070 3403404
lena.wilhelmson@ped.su.se, 08-162321, 0709-184695
tomas.backstrom@mdh.se, 016-153230, 073 9607378

Titel: Chefer i samarbete – om delat och utvecklande ledarskap

ISBN: 978-91-47-09481-3

Rek. internetpris: 285 kronor

Information:

Förläggare: Lars Abramson, lars.abramson@liber.se, 040-25 86 24.

För recensionsexemplar eller högupplöst bild, kontakta Helene Bergau, helene.bergau@liber.se, 08-690 93 06.

Liber AB, etablerat 1973, är ett av Nordens största läromedelsförlag med utgivning som riktar sig till hela utbildningsmarknaden och till professionella yrkesutövare inom ekonomi, juridik, beskattning, medicin/vård, pedagogik, teknik och offentlig förvaltning samt mot allmänmarknaden. Ägare sedan 2007 är Bridgepoint Capital Ltd.