Det sunda förnuftet i fokus när föreläsare ger ut ny bok

Den populäre föreläsaren och författaren Christer Olsson släpper nu en ny bok med bearbetat material från sina föreläsningar och tidigare böcker – men blickar också framåt. I Våga veckla ut dig – och frigör din omedvetna potential, utgiven av Liber, blandar han sina mest populära tankespår med helt nya tankar om AI, klimatkrisen, hållbarhet, ledarskap, post corona-tillvaron och det polariserade samhället.

– Med åren har jag förstått att en del av mina tankespår lever kvar hos publik och läsare långt efter att jag stängt av mikrofonen eller de slagit igen boken. Jag tänkte att jag samlar det jag anser vara det bästa av det bästa i en och samma bok till en sorts greatest hits, säger Christer Olsson.

Med hjälp av sunt förnuft sätter Christer Olsson fokus på det svåra och det lätta i vardagens samspel mellan människor – på jobbet och hemma. I Våga veckla ut dig – och frigör din omedvetna potential bemöter han även tillvaron under och efter coronapandemin. Många är vi som säger att den aldrig kommer bli sig lik igen, Christer Olsson delar inte den uppfattningen vilket han utvecklar till att de instinkter och arv som format oss inte försvinner över en vår eller ett år. Möjligtvis har vi ersatt gamla vanor med nya, bättre, roligare, billigare eller kanske smartare beteenden.

Även klimatkrisen bearbetas och den omställning mot mer hållbarhet som vi alla behöver göra. Christer Olsson ser sig själv som en näst intill omvänd materialist, för att bidra till att ett nytt, grönt och smart samhälle kan bli verklighet.

Christer Olsson manar till eftertanke, inspirerar till utveckling och inger hopp om att det aldrig är för sent för någon av oss att lära nytt. Råden är lika användbara för chefer och medansvariga på arbetsplatsen som i privatlivet, oavsett var vi än befinner oss i livet. Han bemöter även det växande polariserade samhället, med att vi slutat att lyssna på varandra och hur vi alla istället kan bidra till en mer ömsesidig förståelse.

Allt rör sig. Allt utvecklas. Din egen sociala plattform, ditt yrke och dina karriärmöjligheter, hela din omvärld rör sig. Och inte för att det lugnar dig, men det går allt fortare. Eller rättare sagt: Det kommer aldrig mer att gå så långsamt som det går idag. Utvecklingen sker nu exponentiellt, snabbare än en Tesla vid ett rödljus. Det ger dig i princip bara ett val. Att utvecklas med utvecklingen. Att skaffa dig de kunskaper och de resurser du behöver för att få vara med, för att kvalificera dig. Alternativet är, som jag säger, att du istället blir inblandad i avvecklingen. För – och här är det intressanta – däremellan finns inget! Tomt. Valet är binärt. Svart eller vitt. Antingen eller.” – ur boken

Christer Olsson blev utsedd till Årets talare 2019 och är sedan nästan 30 år en av Nordens mest bokade föreläsare. Han är coach till några av de mest erfarna ledarna och har tidigare skrivit böckerna Du lever så länge du lär, Vart är du på väg och vill du dit?, Du läcker vad du tänker och Skolcoachboken. Nu aktuell med boken Våga veckla ut dig – och frigör din omedvetna potential, som ges ut av Liber.

För mer information och förfrågningar, kontakta: liber@fourpr.se

Liber är ett av Sveriges ledande utbildningsföretag. Genom samarbete med de främsta forskarna och författarna erbjuder vi läromedel, kurslitteratur och managementlitteratur av hög kvalitet. Med målet att alla ska lyckas med sina studier står vi för kunskap som gör skillnad – genom hela livet.

Christer Olsson, föreläsare och författare