En bok du tjänar mycket på att läsa

Hur förbättrar vi butikens lönsamhet? Det är en fråga som butikschefer och butiksanställda brottas med dagligen. Tidigare modeller har gått ut på att se över och minska verksamhetens kostnader. Boken Lönsammare butik, som nu lanseras av Liber, väljer att fokusera på den roliga sidan. Nämligen på intäkterna. – I Lönsammare butik får läsaren massor av konkreta tips och råd på vad man kan göra för att förbättra butikens lönsamhet, få en bättre förståelse för kunder och verktyg för att öka engagemanget internt. Boken ger flera framgångsrika exempel från verkligheten – de stora potentialerna finns i de små detaljerna, säger Eva Cohen, som skrivit boken i samarbete med Örne Kjellström, Lars Andersson och Roger Eijvergård. Boken visar också hur du kan lära känna dina kunder bättre för att kunna tillmötesgå deras önskningar och behov. Då väljer de din butik framför konkurrentens. Boken riktar sig till butiks- och avdelningschefer och till övriga medarbetare inom detaljhandeln, som i sin vardag arbetar för att förbättra butikernas lönsamhet. viZuera-modellen, som utvecklats av Lars Andersson, Örne Kjellström och Roger Eijvergård och som denna bok utgår ifrån, har tillämpats mycket framgångsrikt i flera företag. Modellen handlar om hur man kan arbeta mer pricksäkert för att förbättra lönsamheten inom detaljhandeln. – De har sett vilka positiva resultat viZuera-modellen har inneburit för företag och drömde om att sprida kunskap om modellen till en vidare krets. Vi sammanfördes för ett par år sedan, och jag följde sedan Örne Kjellström i samband med att han ledde en skräddarsydd utbildningsserie för dagligvaruhandeln. Boken är helt enkelt ett resultat av detta, säger Eva Cohen. Om författaren: Eva Cohen är civilekonom med mångårig erfarenhet av kommunikations- och företagsledningsfrågor, framför allt i rollen som informations- och marknadschef på företag inom tjänstesektorn. Eva är i dag kommunikationschef i Zacco-gruppen, ett av Europas ledande företag inom immaterialrätt. Om viZuera-modellen: Lars Andersson, Örne Kjellström och Roger Eijvergård har en gedigen bakgrund inom dagligvaruhandeln, främst inom ICA. Sedan 2002 arbetar de tillsammans i företaget viZuera AB och har utvecklat viZuera-modellen. Fakta om boken: Titel: Lönsammare butik – med fokus på intäkter ISBN: 978-91-47-08983-3 Rek. internetpris: 231 kronor