Förankra varumärket internt och få avkastning direkt

Den som lyckas med att skapa ett starkt, tydligt och positivt laddat varumärke kan räkna med bättre lönsamhet och ett ökat värde på företaget. Men många varumärkesprocesser strandar inför den sista, avgörande fasen – den interna förankringen. Boken Varumärket inifrån och ut, som nu lanseras av Liber, ger läsaren effektiva redskap för att föra varumärkesarbetet i hamn även internt.

– Vi är nu inne i vad man kan kalla ”varumärkesbyggandets andra våg”. De flesta företag och organisationer har idag utvecklat varumärkesplattformar och kärnvärden, men har svårt att få strategierna att fungera i vardagen. De företag som lyckas med detta är i regel mer lönsamma, mer välkända och mer attraktiva som arbetsgivare än sina konkurrenter. Därför får det interna varumärkesarbetet hög prioritet hos många företag och organisationer idag och är mer aktuellt än någonsin tidigare, säger författaren Tommy Falonius. Varumärket inifrån och ut är en handbok skriven av en praktiker för andra praktiker. Den visar hur man genom att betrakta medarbetarna som en prioriterad målgrupp kan ta varumärkesarbetet ett steg vidare. – Vad jag erbjuder läsarna är i första hand en praktisk och konkret verktygslåda för det interna varumärkesarbetet. Med boken som hjälpmedel kan vilket företag eller organisation som helst undvika misstagen i förankringsarbetet och komma snabbare fram i processen. Dessutom innehåller boken grunderna i generellt varumärkesbyggande för olika typer av företag och organisationer, säger Tommy Falonius. Om författaren: Tommy Falonius är varumärkesstrateg på Innovaform som utsågs till Sveriges Bästa Varumärkesbyrå 2008. Han har arbetat med strategisk varumärkesutveckling under mer än femton års tid i företag, myndigheter, kommuner, föreningar och städer, i Sverige och övriga Europa. Han har också grundat en varumärkesbyrå och är en uppskattad föreläsare inom akademi och näringsliv. Kontakt: tommy.falonius@innovaform.se, 0702 59 69 01 Fakta om boken: Titel: Varumärket inifrån och ut – en handbok i internt varumärkesarbete ISBN: 978-91-47-09442-4 Rek. internetpris: 263 kronor