Första svenska boken om marknadsföring till 55 plus

Ålderssegmentet 55 plus är en stor, köpstark och delvis outnyttjad marknad för många företag, kommuner och andra organisationer. Men hur når man dem? Nu lanserar Liber Marknadsför till 55 plus - Så lockar du fram köpkraften hos tidernas mest köpstarka målgrupp – den första svenska boken som ger svaret hur.

Marknadsför till 55 plus är skriven av Anders Parment som forskar om konsumentbeteende vid Stockholms universitet. I boken går han igenom förändringar i marknaden, 55-plussarnas attityder samt visar hur marknadsförare kan utnyttja den marknadspotential som 55 plus-segmentet erbjuder.

– För att attrahera 55-plussarna bör man förstå hur de tänker och hur man ska kommunicera med dem. Denna kunskap är också viktig för att kunna konstruera nya produkter och erbjudanden som tilltalar dem. Boken ger många förslag på produkter som ännu inte finns på marknaden men som borde göra det. Att anpassa produkter efter 55-plussare har stor potential och förvånansvärt få har gjort det, säger Anders Parment som kommer använda sin bok under sina konsultuppdrag i företag och organisationer.

Marknadsför till 55 plus bygger bland annat på en enkätundersökning inom ramen för en studie av Generation Y (80-talister) och 55-plus genomförd under sommaren 2007. I undersökningen har mer än 2 000 personer svarat på frågor kring köpbeteende och marknadskommunikation. Boken är därför speciellt läsvärd för marknadsförare och chefer som vill lära känna 55 plus som målgrupp och är också användbar som läromedel.

Om författaren:
Anders Parment är ek.dr. och forskare vid Företagsekonomiska institutionen, Stockholms universitet. Han är också verksam som konsult och föreläsare. Han har tidigare gett ut böckerna Distributionsstrategier, som fick utmärkelsen Årets Marknadsföringsbok 2007, Premium-, volym eller budgetmärke? Samt Generation Y – framtidens konsumenter och medarbetare gör entré.
Kontakt: info@andersparment.com

Titel: Marknadsför till 55 plus - Så lockar du fram köpkraften hos tidernas mest köpstarka målgrupp
ISBN: 978-91-47-08863-8
Rek internetpris: 238 kronor