Framgångsrik Silicon Valley-metod för målstyrning, nu aktuell i Sverige med ny bok

OKR (Objectives & Key Results) är en metod för målstyrning som skapar fokus, engagemang och resultat. Den har sina rötter i snabbväxande teknikföretag som Intel och Google. Niklas Olssons nya bok Målstyrning med OKR, utgiven av Liber, ska fungera som en handbok för de som arbetar med att implementera OKR i en organisation.

– Jag har haft förmånen att implementera OKR i egna team och har i min roll som konsult och coach hjälpt hela organisationer genom sina implementeringar och i detta arbete fått insyn i hur OKR i praktiken skiljer sig från andra metoder för målstyrning, säger Niklas Olsson.

Idag används metoden av allt från stora banker till unga startups. Med enkla principer och en effektiv process skapar OKR tydliga resultat och bidrar samtidigt till ett ökat medarbetarengagemang och fokus. I denna bok får du både teori och praktisk vägledning för att implementera OKR, oavsett storlek på organisation eller bredd på implementering. Den innehåller exempel, förslag på workshopformat och praktiska rekommendationer, och vänder sig till chefer, ledare eller medarbetare i en organisation som implementerar OKR eller är intresserad av hur man kan uppnå mer genom effektiv målstyrning.

Niklas Olsson har över tio års erfarenhet av ledarskap och organisationsfrågor i snabbväxande teknikföretag, i roller från vd till marknadschef. Med ett ständigt fokus på förbättring och utveckling har han både implementerat OKR och som konsult hjälpt andra organisationer att lyckas med metoden.

ISBN: 47-14223-1

För intervju eller recensionsexemplar, kontakta:
Nathalie Olsson, Sociala medie- och PR-ansvarig, nathalie.olsson@liber.se

Liber är ett av Sveriges ledande utbildningsföretag. Genom samarbete med de främsta forskarna och författarna erbjuder vi läromedel, kurslitteratur och managementlitteratur av hög kvalitet. Med målet att alla ska lyckas med sina studier står vi för kunskap som gör skillnad – genom hela livet.