• Liber AB/

Hierarkiernas tid är förbi – nya boken Facilitera! värnar om hela gruppens krafter

Facilitera! är den första svenska boken om facilitering och presenterar de verktyg som du behöver för att framgångsrikt leda en grupp mot ett mål, oavsett om du är konsult, anställd, chef, teamledare eller gruppmedlem.

– Det faciliterande ledarskapet är enormt viktigt om du ska komma framåt idag, säger författaren Anna Gullstrand. Mycket handlar om att som ledare förstå att den kollektiva intelligensen är större än om du själv ska bestämma och kunna allt. Man behöver gå från vad gruppen ska göra till hur man gör det tillsammans. Att som ledare använda sig av hela teamet och se till att gruppen har allt som behövs.

Med sin debutbok vill Anna Gullstrand att fler människor ska lära sig rätt förhållningssätt och konkreta verktyg för att hjälpa den grupp de är i att nå sin fulla potential med välmående som en viktig faktor. Boken innehåller både tankar om bra ledarskap och förhållningssätt men även flera tekniker och konkreta verktyg för hur man får en grupp att prestera tillsammans. Något som är extra viktigt när flera ledare just nu leder på distans med anledning av Covid-19. En tid som enligt Anna har öppnat upp många chefers ögon både när det kommer till facilitering och hur man på bästa sätt kan samarbeta i en grupp – digitalt eller fysiskt.

– Vi på Liber Management är stolta över att ge ut en heltäckande bok om det faciliterande ledarskapet, säger Kajsa Lindroth, förläggare på Liber. Den är ett verktyg och kommer att fungera som ett praktiskt stöd för alla som leder olika grupper av människor.

Om författaren:
Faciliteringsexperten och f d företagsledaren Anna Gullstrand har arbetat med digitalisering och innovation i snart 20 år. Hon har lett flera kända digitala byråer, konsultat som facilitator och har idag rollen som VP People på det omtalade startup-bolaget Mentimeter. I sin roll stöttar hon människors utveckling inom bolaget där hon hjälper medarbetare att både prestera och må bra.

ISBN: 978-91-47-13179-2

För intervju eller recensionsexemplar, kontakta:
Jonna Cornell, marknadschef, tel 073-673 12 44, jonna.cornell@liber.se

Liber är ett av Sveriges ledande utbildningsföretag. Genom samarbete med de främsta forskarna och författarna erbjuder vi läromedel, kurslitteratur och managementlitteratur av hög kvalitet. Med målet att alla ska lyckas med sina studier står vi för kunskap som gör skillnad – genom hela livet.

Det faciliterande ledarskapet är enormt viktigt om du ska komma framåt idag. Mycket handlar om att som ledare förstå att den kollektiva intelligensen är större än om du själv ska bestämma och kunna allt. Man behöver gå från vad gruppen ska göra till hur man gör det tillsammans. Att som ledare använda sig av hela teamet och se till att gruppen har allt som behövs.
Anna Gullstrand