Hjälp med att leva – inte bara överleva – på sin talang

Prissättning inom de skapande branscherna är svårt. Kommersialismen har länge varit bannlyst på kulturens arena, vilket gör att många känner sig främmande för företagsamhet i allmänhet och prissättning i synnerhet. Att sätta ett pris på sin vara blir något väldigt personligt. I Ta betalt!, som Liber nu lanserar, ges hjälp med att sätta rätt pris på sina produkter och tjänster, så att man kan leva bättre på sin talang.

– Dagens prissättning utgår från ett kostnadsbaserat, ett marknadsbaserat eller ett kundbaserat perspektiv. Jag tycker inte att det räcker. Vi måste även tala om pris utifrån ett självbaserat perspektiv. För att priset ska bli rätt, måste man förstå och värdesätta sig själv, sin produkt eller sin tjänst. Pris handlar mycket om psykologi, säger författaren Maria Österåker. Boken är i första hand skriven för dem som har konstnärlig eller skapande verksamhet som yrke. Men boken kan med fördel läsas av alla som vill utveckla sin affärsidé eller förstå sin kund bättre. – Att sätta ett pris på sina produkter eller tjänster är naturligt, och att säga vad det kostar hör till. Att veta sitt pris är lite klurigt, men absolut ingen omöjlighet. Jag har skrivit boken för att jag vill hjälpa företagare att kunna ringa in några riktigt goda skäl till att ta betalt, och för att jag tror att ett bättre pris gör det lättare att kunna leva på sin talang, säger Maria Österåker. Om författaren: Maria Österåker är ekonomie doktor med inriktning mot entreprenörskap och företagsledning. Hon är en av de drivande krafterna bakom Juthbacka kulturcentrum i Nykarleby i Finland, där hon hjälper entreprenörer inom skapande branscher att utveckla sina affärsidéer. Kontakt: maria.osteraker@juthbacka.fi, +358 (0)50 5161 144 Fakta om boken: Titel: Ta betalt! Om prissättning i skapande branscher ISBN: 978-91-47-09471-4 Rek. internetpris: 150 kronor